Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    kika på framtid.se/yrke/kriminalvardare där det bl a ges information om utbildning: För att kunna få anställning, behöver man ha gymnasiekompetens. Vad arbetsgivare menar med "gymnasiekompetens" kan variera. Om de vill att du har gymnasieexamen (examensbevis) då behöver du 2400 betygsatta poäng, av de minst 2250 p. som är betygsatta med godkända betyg i gymnasiala kurser.
    Att man har B-körkort ställs nästan alltid som ett krav för att kunna få anställning som kriminalvårdare.

    Du får gärna titta på jobbannonser där du kan läsa om vilka krav och önskemål som arbetsgivare nämner när de söker anställa kriminalvårdare: arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=kriminalvårdare