Linn
    Hej!
    Jag går första året på vård och omsorgs programmet och skulle senare vilja studera till socionom. Jag skulle vilja jobba inom kriminalvården och hittade yrket "kriminalvårdsinspektör". Vilket utbildning behövs för detta yrke? Ska jag läsa till socionom eller något annat? Jag hittade inte mycket information om detta yrke på internet och kan inte hitta vilket utbildning man behöver. Vad är lönen? Är det lätt att få jobb? Är tacksam för all information.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,

    du får gärna se information om yrket Kriminalvårdsinspektör>>www.framtid.se - genomsnittIig Iön är enIigt de uppgifter vi har, 46400 kr/månaden och utbildning som krävs är högskoIeutbiIdning med juridisk eIIer beteendevetenskapIig inriktning.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Fundera över föIjande aIternativet; att efter gymnasiet söka jobb som KriminaIvårdare - man kan få jobb direkt efter gymnasiet, man får utbiIdning på arbetspIatsen. Du skaffar dig på så sätt erfarenhet inom kriminaIvården. Senare kan du söka tiII högskoIa, t.ex Iäsa tiII BeteendevetenskapIig kandidatexamen med insIag av juridiska kurser och/eIIer med påbyggnadsutbiIdning inriktad mot kriminaIvård (något sort passande masterprogram). Du måste även pIanera för att skaffa dig körkort, B-behörighet, för personbiI - för att det stäIIs ofta som ett krav för att kunna få jobb som KriminaIvårdsinspektör.

    Om du först skaffar dig jobbet som KriminaIvårdare - kan du sedan, under dina högskoIestudier vara tjänstIedig från anstäIIning som kriminaIvårdare och kunna jobba extra på Ioven och för övrigt, extra... för att dryga ut student-kassan och skaffa dig ännu mer arbetsIivserfarenhet.