anders
    Hej! Jag undrar hur smart det är att läsa en kanditatexamen i kriminologi innan man pluggar till polis? hur stor nytta tror du att jag kommer få av kriminologiutbildningen i polisyrket? Blir det lättar att klättra i rank?

    Tack på förhand// Anders

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,
    det  är givetvis bra med mer kunskap, men exakt hur mycket "nytta" du kan få av kandidatexamen i kriminologi innan du pluggar till polis, är svårt att säga.
    Men varför inte söka till polisutbildningen direkt?Inom polisen kan man läsa fortbidlningar (interna utbildningar) eller så ska du kunna ta tjänstledigt för att läsa på högskolenivå... Jag skulle börja med att söka till polisutbildningen; eller sökt till flera olika alternav samtidigt, bl.a till polisutbildningen och till kriminologiprogrammet samtidigt.
    Skulle du komma in på båda, det är då du måste välja.

    Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/polis och https://www.framtid.se/yrke/polisyrken samt på https://www.framtid.se/yrke/kriminolog
    vänligen
    ANNA

    • : Hej igen, tack för svar!! :)) Ja jag tänker att man har stor fördel gentemot sina kollegor om man läst en kandidat i kriminologi innan om man t.ex. vill bli mordutredare eller t.om. kriminolog inom polisen senare (då jag inte är så sugen på att vara civil utredare), men jag har ju egentligen ingen aning men du tror inte det spelar så stor roll alltså om man har den examen eller inte? För är också sugen på att studera 3 år i lund men om det är onödigt så känns det ju korkat.
    • Anna :

      Varför inte söka till polisutbildningen och till kriminologprogrammet samtidigt? Kommer du in på båda - kan du välja sen. Hur man avancerar inom polisen, är svårt att säga på förhand.. först måste du ju komma in på polisutbildningen: och det är både psykologiska och fysisa tester också; bl.a måste man också ha B-körkort... och har man t.ex inte råd att ta körkort, så kan man inte komma in på polisutb., tråkigt nog. Mordutredare (utredare av Grova brott) - är rätt så eftertraktade tjänster inom polisen; många söker. Hur man skaffar sig fördelar i konkurrensen om just Mordutredar-tjänster råder vi dig att ställa frågan till personalavdelningen inom Polisen. De borde veta bäst svar på just den frågan.