Isabell

    Jag har länge funderat på att plugga till kriminolog efter gymnasiet. Dock är jag lite orolig över att jag ofta läser att det är svårt att få jobb sen. Är det då värt att plugga till det? Vart jag bor osv. kommer vara starkt beroende på vart och OM jag får jobb. Är så kluven

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns inget jobbgaranti i Sverige; även om man läser till ett yrke där det är brist på utbildad arbetskraft kan situationen förändras eller så har man otur och i just din stad kan det bli svårt att få jobb.

    Det finns yrken som t.ex utredare på myndigheter  inom vilka man kan få jobb med en treårig högskoleutbildning  , oavsett Vilken inriktning på utb man hade.

    Du kan söka jobb nu, vilket jobb som helst och skaffa dig några års arbetslivserfarenhet innan du söker till högskola. Du kan också söka till kriminologprogrammet och se om du kommer in; det går alltid tacka nej till studieplats. Du kan också söka en fristående kurs på högskola - för att känns hur det är att läsa på högskolenivå; och du kan kontakta studievägledare på kriminologiprogrammen samt fråga på arbetsförmedlingen ang prognoser på arbetsmarknaden och vad AF ska kunna hjälpa dig med om du efter högskoleutb inte får jobb.