Elin
    Hej jag läser sjuksköterskeprogrammet men vill också läsa kriminologi. För att bli kriminolog behöver man "endast" läsa kriminologi 1,2 och 3 samt ytterligare 90hp poäng av valfri genre, alltså man behöver ej läsa kriminologiprogrammet. Enligt andra studenter kan man läsa mer än 45hp per termin sålänge man ej sökt till kurserna på samma gång. Alltså skulle jag kunna gå kvar på sjuksköterskeprogrammet och söka till kriminologi 1 till hösten och läsa parallellt.

    Min fråga är dock om dessa ytterligare 90hp poäng som behövs för kriminologiexamen kan "tas" från sjuksköterskeutbildningen samtidigt som de också används till att bli sjuksköterska. Alltså skulle jag kunna läsa sjuksköterskeprogrammet helt klart, samtidigt som jag läser kriminologi 1,2 och 3 enskilda kurser på 180hp sammanlagt och då vara både kriminolog och sjuksköterska? Eller måste de resterande 90hp poängen för fullständig kriminologiexamen vara "obrukade" till annan utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    enligt de svar vi tidigare fått från lärosätena (högskolorna och universiteten), så behöver de resterande 90hp poängen för "fullständig kriminologiexamen" inte vara "obrukade" till annan utbildning men det finns ändå flera problem. Även kandidatkurs med rätt inriktning måste finnas med och den kan vara á 15 hp, minst - detta om du vill försöka ta ut kandidatexamen med huvudämnet Kriminologi.
    Vilka "de resterande" poängen, förutom 90 hp i huvudämnet + kandidatkurs (vad jag förstår kan kandidatkurs vara á 30 hp, men minst 15 hp - beror på vad det finns att hitta och läsa just inom rätt ämne), så bestämmer varje lärosäte vad de kräver för att kunna ta ut kandidatexamen - alltså kan du få olika svar från olika lärosäten. Jämför: sjuksköterska är legitimationsyrke där strikta krav finns på vad man ska ha för utbildning och kriminolog är ett icke-reglerat yrke där det ej finns strikta krav på utbildning och för att ta ut Kandidatexamen, så sätter olika lärosäten upp egna regler (antingen ska man försöka efterlikna så mycket som möjligt innehåll i kandidatprogrammet i kriminologi, eller så pratar man med studievägledare på just det lärosäte där man vill ta ut kandidatexamen; och det är, om jag förstår det rätt, det lärosäte där man sedan läser kandidatkurs - det är där man tar ut kandidatexamen, om man har uppfyllt deras krav på kandidatexamen).
    Men det största problemet är att hinna och orka läsa på mer än heltid. Du får givetvis söka till kursen Kriminologi A, I eller grundkurs (olika namn på olika lärosäte), lägg i så fall Kriminologi-kursen högst upp som alternativ 1 i din ansökan, och kurserna inom sjuksköterskeprogrammet - längre ner, på så sätt blir du antagen till kriminologikursen (om dina gymnasiala betyg eller högskoleprovsresultat räcker) och sedan har du platsgaranti på kurser som ingår i ssk-programmet.
    De stora risker i det är att
    - bli överansträngd/utbränd
    och/elller
    - inte få godkända betyg på kurser som ingår i ditt program, ssk-programmet.
    Det värsta scenario jag kan tänka mig är att både bli utbränd och inte få godkända betyg varken sig i kriminologi-kursen och i någon eller några kurser inom ssk-programmet.
    Jag vet givetvis inte din studiekapacitet, och du kanske kan läsa 80 timmar varje vecka, få godkända betyg och må bra (inte blir överansträngd), men det är ofta under korta perioder, t.ex en termin, som man orkar med det. Problemen med hälsan kan också komma längre fram, kanske inte direkt - men på sikt... så, tänk dig noga innan du ger dig in i "dubbla-studier".
    Det som är däremot ganska vanligt är att man läser på 150% av studietakt, alltså 45 hp per termin, eller att man jobbar halvtid vid sidan av heltidsstudier.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Tack så jätte mycket det gav svar på precis allt haha! Med vänliga hälsningar Elin
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!