Ida597

    Hej! Jag är väldigt intresserad av att jobba med brottsutredningar samtidigt som jag tycker psykologi är väldigt intressant. Kriminologi och psykologprogrammet är därför två utbildningar jag har funderat mellan, men jag kan inte bestämma mig. Går jag psykologprogrammet blir jag fast med psykologin och kan inte jobba med brottsutredningar. Finns det någon annan utbildning som kombinerar dessa eller kan man läsa kriminologi och sedan vidareutbilda sig för att kunna jobba mer med det psykologiska, men fortfarande inom polismyndigheten? Jag vet att man kan lägga till 60 valfria hp om man läser kriminologiprogrammet och då tänker jag att man kan lägga till psykologikurser. Men det finns ju hur många som helst. Hur ska jag tänka där? //Ida

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du ställer en svår fråga för att det inte finns (eller i alla fall känner inte jag till det...) någon utbildning som leder raka vägen till att kunna få anställning som psykologi-specialiserad brottsutredare. Psykologer kan specialisera sig på olika sätt (ofta efter eller vid sidan av psykologprogrammet). Om du har möjlighet att komma in på psykologprogrammet (vilket är ofta svårt för att mycket höga meriter krävs), då kanske du kan vid sidan av psykologprogrammet t.ex från andra året på utbildningen, vid sidan av programmet, läsa - på deltid - kurser som ligger inom kriminologi (på något sätt) men annars att du på alla möjliga sätt, t.ex genom självstudier eller studier efter psykologprogrammet, specialiserar dig mot det område som du är mest intresserad av.
    Sök i andra hand till kriminologiprogrammet, och inom det programmet kan du, precis som du själv skriver om, försöka specialisera/profilera dig mot psykologi.
    Du kan också försöka hitta några personer som idag jobbar med exakt som du i framtiden vill jobba inom och fråga vilken utbildning de har "i bagaget". Testa också att kontakta personalavdelningen hos polisen och fråga om de kan ge dig svar på frågan om vilken utbildning som skulle kunna ge den sortens anställning/jobb som du är intresserad av.

    Studie- och yrkesvägledare