elev

    Jag går i nian och ska snart söka gymnasie jag undrar vilka kurser som krävs i gymnasiet för att komma in på en master utbildning inom datavetenskap. Behöver jag t.ex matematik 5 eller räcker det med 4 kommer jag har stor nytta utav engelska 7 och så vidare. Hade också varit bra om någon hade kunnat komma med ett förslag på ett gymnasie som erbjuder dessa kurser i göteborg helst något med teknik och programmerings inriktning tänker att man kanske måste gå teknikvetenskap då dem flesta kurserna finns där?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Inför utbildningar på Avancerad nivå, t.ex masterprogram inom datavetenskap, måste man först skaffa sig en 3-årig utbildning på grundnivå på en högskola eller universitet, inom rätt kunskapsområde - i detta fallet "datavetenskap".
    Du behöver komma in på en högskoleutbildning inom datavetenskap, som ligger på grundnivå och det kan finnas program inom det område som ej kräver mer matte än Matematik 3c, men många kräver också Matematik 4.

    Matematik 5 krävs idag inte till någon svensk högskoleutbildning (så vitt jag vet) men det är ändå bra att läsa matte 5 om man kan, bl.a för Meritpoängen och för att det är bra att ha mer mattekunskap!

    Enligt vad gäller idag, så behöver du inte matematik 5, utan det räcker med 4 (och kanske även med 3c).
    Du frågar också om du kommer ha stor nytta utav engelska 7. Eng7 ger + 1.0 meritpoäng. För behörighet (till någon svensk utbildning) krävs inte eng 7 men det är alltid bra att kunna mer engelska.
    Du ber också om förslag på ett gymnasie som erbjuder "dessa kurser" i Göteborg och du nämner teknikvetenskap, vilket jag tycker är alldeles rätt val (utifrån dina framtida planer).
    Följande gymnasieskolor erbjuder, enligt vad jag vet, TE/teknikvetenskap i Gbg:
    se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?TE/teknikvetenskap

    Men om du vill ha någon garanti på att få läsa matte 5 eller engelska 7, så går det - på förhand - inte att få. Gymnasieskola kan ha "för avsikt" att erbjuda de kurserna men pga de inte är Obligatoriska, kan det uppstå en situation, senare, där kurserna ändå inte kommer att erbjudas eller att just du inte ska få plats på någon av kurserna, eller på båda de kurserna.