Fritiof

    Hej! Jag läste ekonomiprogrammet och kuggade matte 3 b. Om jag läser upp kursen och sedan söker till en kurs där jag inte behöver matte 3 b hamnar jag ändå i B1 och B2? Samt om jag söker till en kurs efter att ha läst upp matte 3 b, om jag gått ekonomiprogrammet, hamnar jag ändå i antagningsgrupp b2?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fritiof,

    om du fick ut examensbevis från gymnasiet med F i en kurs som ingår i ditt examensbevis och söker till en svensk högskoleutbildning där du inte behöver ha godkänt betyg i den kursen, då prövas du i BI, direktgruppen.
    Men om du söker till en utbildning som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i den kursen (t.ex kursen matte 3b) då är du utan godkänt betyg i den kursen obehörig och kan inte komma in på en svensk högskoleutbildning; du behöver Komplettera för behörighet. Efter det att du har kompletterat, prövas du i BII, kompletteringsgruppen.
    Om du kompletterar med matte 3b och sedan söker till en utbildning där du inte behöver ha godkänt betyg i matte 3, då prövas du i både BI och BII. I BI (direktgruppen) prövas du med det lägre meritvärde och i BII - men det högre meritvärde. Det högre meritvärde får du på grund av att matte 3 ger meritpoäng (+ 0.5) - var god läs om meritpoängen på gymnasieguiden.se/merit

    Om du gick ut gymnasiet med ett Studiebevis (i stället för Examensbevis), då saknar du grundläggande behörighet till svenska högskolestudier. Du behöver vända dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att där läsa mot examensbevis. I examensbevis från komvux behöver du inte ta in kursen matte 3b. Men om du vet att du vill söka till en utbildning där matte 3 krävs för särskild behörighet, då är det fördelaktigt för dig att ha godkänt betyg i matte 3b bland kurser som ingår i ditt examensbevis (men annars går det också att ta ut examensbevis från komvux utan matte 3b i och komplettera sedan med den kursen).

    Studie- och yrkesvägledare