Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, inom språk och kultur finns det många yrken:
    Översättare/tolk
    Lärare i språk
    Litteraturvetare
    Kulturvetare
    Bibliotekarie
    Reseledare
    Manager inom turism
    Guide
    Författare
    Manusförfattare
    Kulturhistoriskt
    Språkhistoriker
    Du hittar en hel del yrkesbeskrivningar på www.framtid.se och kika även på www.yhguiden.se
    Frågan är i många år man vill läsa och om intresse för språk och kultur är så stark att man även är beredd att ta risken av att inte kunna få jobb inom just de områden och kan tänka sug jobba med ngt annat och utöva sitt intresse på fritiden?
    Med vänlig hälsning,
    Mikael syv
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Svar på din fråga är inte så lätt att ge, därför att det finns så många olika möjligheter och bl a inom turism. T.ex kan man sikta på en yrkeshögskola http://www.yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-koordinator-specialisering-turism-och-service
    Och då tittar man på vilken behörighet som just den utbildningen kräver och läser de kurser på komvux som ger rätt behörighet.
    En annan väg att gå är att läse det eller de språken som man vill lära sig och försöker senare komma på hur man kan använda de kunskaperna i yrkeslivet.
    Översättare eller tolk är det första man kanske tänker på men i fall man vill ha månadslön och jobba dagtid (kontorstid) så kan det bli svårt. Tolkar anlitas oftast på timbasis och vissa månader kanske får man inga uppdrag och med det ingen inkomst.
    I så fall kan man fundera över om man vill utbilda sig till lärare i språk och jobba som tolk vid sidan av lärarjobbet.
    Att bli språk- eller kulturhistoriker är att sikta högt: det är spännande jobb för rätt person men också förutsätter lång studieväg utan någon garanti på att få anställning/ man söker doktorandtjänst och skriver avhandling men även om man lyckas med det, kan man sedan vara arbetssökande i många år. Det finns exempel på personer med lång utbildning inom språk och kultur, som jobbar deltid och i korta projekt och är i grunden arbetslösa. Man kan tvingas ta ett jobb som inte har så mycket med ens tidigare utbildning att göra och det är bra att veta det på förhand för att inte skapa orealistiska förväntningar och inte bli besviken sen.
    Ofta är språkkunskaper mycket bra Komplement till ett annat yrke: exempel Ingenjör som även kan några språk.
    Återkom gärna om du har frågor.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare