Hej Rawand!

    Det är bra att du tycker om språk, kultur och andra länder.

    Du skriver att du vill läsa en yrkesutbildning.

    Frågor som jag behöver få svar på:

    - har du gymnasiekompetens? Vilket dokument (Examensbevis eller Studiebevis) som du fick från gymnasiet - eller kanske Studieintyg?

    - var i landet bor du? kan du flytta fritt inom hela Sverige?

    - kan du tänka dig att läsa i 1 år, 2 år, 3 år eller längre?

    - vilka språk kan du nu och vilka språk vill du lära dig?

    I avvaktan på dina svar på mina frågor, skickar jag nu några exempel på Yrkeshögskoleutbildningar, som för hoppningsvis blir av intresse för dig:

    Koordinator inom turism & service

    Affärsutvecklare, hållbar turism

    Konferensansvarig

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar ser du på www.yhguiden.se

    Tips: fråga på Komvux i din kommun (där du är folkbokförd) om vad de har lokalt på din komvux. På Komvux kan utbildningar på gymnasienivå (oftast) men även på eftergymnasial nivå (ibland) finnas. Din kommun kanske samarbetar inom regionen - och kan erbjuda utbildning i komvux regi i en annan kommun.
    Fråga även påArbetsförmedlingen - om de har någon Arbetsmarknadsutbildning att erbjuda. För att ta del av AF´s utbud, bör du vara inskriven på AF.

    Hörs!

    ANNA

    Hej igen!

    Jag vill börja med att tipsa dig om Folkhögskoleutbildningar - där du kanske kan läsa till tolk.

    Folkhögskolor finns det många olika i Sverige och du hittar alla dem på www.folkhogskola.nu - jag ska försöka hitta några som jag tror liggen nära där du bor och skicka snabblänkar till dig.

    Mina frågor till dig är:

    - är du 19 år nu? (viktigt: man måste vara 18 år eller äldre för att få lov att läsa på folkhögskolornas alla utbildningar; på vissa utbildningar kan man vara yngre men det är bra om du är över 18 år - då kan du läsa på alla folkhögskoleutbildningar).

    - hur många år gick du i skola sammanlagt under ditt liv? I Sverige räknar vi studier på heltid, dvs man läser måndag till fredag under period augusti-juni. Så är det inte i alla länder. Jag vet inte hur det är i ditt land, om du gick i skola några dagar i veckan eller under vissa perioder eller du kanske läste på mer än heltid.

    - har du utbildnignsdokument med dig som berättar om din skolgång och dina betyg från hemlandet? Om du har dem, är de översatta till svenska eller till engelska? Om du inte har dem, kan du få tag på dem från ditt hemland?

    Alla de där frågorna ovan kommer Studie- och yrkesvägledare att ställa till dig vid ett personligt möte. Det kallas för att göra kartläggning. Det är viktigt att veta vad du redan kan för att bygga vidare på det.

    Det är kanske mycket enklare och bättre om du kontaktar SYV på komvux och bokar möte där. Du tar då med dig alla de utbildningsdokument som du har. Om du inte har några dokument som bekräftar din tidigare utbildning, kan du fråga om du kan göra några tester (nivåbedömningar) - i bland annat svenska, engelska och matematik.

    Jag ska nu se om jag hittar info om folkhögskolorna i Västra Götaland och deras tolkutbildningar. I så fall utökar jag mitt svar ännu en gång.

    Lycka till!

    Här >> kan du se alla de Folkhögskolorna som finns i Västra Götaland.

    Du kan också ringa till Folkhögskolornas gemensam informationstjänstE-post: [email protected]

    Telefon: 08-796 00 50

    Du kan då fråga vilka tolkutbildningar som finns nära där du bor.

    Men du kan kanske flytta och bo på Internat på en folkhögskola i en annan del av Sverige?

    ********************

    Andra alternativ för dig:

    Du vill kanske utbilda dig till språklärare?

    Du vill kanske jobba inom turism eller hotellbransch?

    Du vill kanske skaffa dig svensk gymnasiekompetens för att kunna senare läsa på högskola eller på yrkeshögskola?

    Det som jag råder dig att göra:

    1. lära dig så mycket svenska som möjligt i tal och i skrift - på alla möjliga sätt som du kan tänka dig (prata svenska, se svenska filmer och läsa böcker mm).

    2. få svar angående vad dina betyg från hemlandet motsvarar i Sverige - vilken nivå de ligger på (i alla ämnen). I matte, svenska och engelska finns det nivåbedömningstester som man kan göra på Komvux. I andra ämnen "går man" oftast på de betyg som folk har med sig från sina hemländer.

    3. titta på olika yrken på www.framtid.se och se om det är något yrke som intresserar dig väldigt mycket och du vill utbilda dig inom det.

    4. boka tid med SYV på Komvux i din kommun. Komvux kan säga att du ännu inte är 20 år och är för ung för dem. Reglerna är att det är från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år som du kan läsa på komvux. Om du fyller 20 år under år 2016, kan du läsa på Komvux från 1 juli 2016. Påbörja dina studier kan du inte innan 1 juli men du kan förbereda dig, göra nivåbedömningstest, och göra Ansökan under våren. Du säger på Komvux att det är det du vill nu: förbereda så att du kan börja studera så fort som möjligt efter 1 juli det kommande året.

    5. samtidigt - undersök om någon av folkhögskoleutbildningar (t.ex. någon tolkutbildning) som skulle passa dig. Folkhögskolorna gör sin egen antagning (varje FHSK tar in till sina utbildningar själv) och du kontaktar därför just den folkhögskola där du vill läsa - direkt.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Hej igen//Jag har inte gymnasiekompetens och jag har ingen gymnasiet utbildning men jag har läst 2 år i mitt hemland, jag kan läsa 3 år eller längre, Jag bor i Västra Götaland, jag kan prata Arabiska, engelska och svenska. Jag är intresserad av koreanska och kinesiska.
    • Anna : Kan det verkligen stämma att du gick i skola bara i 2 år i ditt hemland? Allt som allt, menar jag - från det att du fyllde 7 år (sammanlagt antal år i skolan)? Du skriver så bra på svenska, menar jag. I Sverige är det mycket viktigt att veta vilken tidigare utbildning en person har för att kunna hänvisa till rätt skola på rätt nivå. Jag behöver veta mer för att kunna ge dig rätt information. Jag kommer att ställa ett antal frågor i mitt utökade svar. Om du inte vill eller kan svara på mina frågor, boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och ni får diskutera frågan om vilken utbildning som passar dig bäst.
    • : Jag läste bara 2 år i gymnasiet ..det innebär att jag har läste 11 år ☺
    • : Nejj.Jag läste 11 år .men jag sa 2 år i gymnasiet
    Läs alla kommentarer