Oliver
    Hej, Jag har tänkt att jobba inom IT men har hört att de ganska dåligt lön inom branschen och dåligt löne utveckling men vill så gärna jobba inom It och då vill jag göra ett bra yrke-val också. Så vilka jobb kan ni ge exempel på inom IT som ger en hyfsad lön?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    IT-branschen utvecklas fort och nya yrken tillkommer. Se exempel på yrken inom IT Här>>

    som egenföretagare /konsult/ kan man tjäna "hur mycket pengar som helst", beroende på hur bra IT-specialist man är och hur duktig man är på att hitta kunder...

    som anställd med månadslön kan man ha olika hög lön och olika bra löneutveckling beroende på vilket företag man jobbar för och hur duktig man är på att argumentera under lönesamtalet samt också beroende på hur stor tillgången är på arbetsmarknaden (av specialister med liknande kompetens).

    du behöver inte redan nu bestämma dig för en viss eftergymnasial utbildning och inte minst pga den utbildning som du ska gå kanske ännu inte finns idag.

    mitt råd är att du på gymnasiet läser mycket matte och de IT-kurser som gymnasieskola erbjuder samt att du även på fritiden lär dig så mycket du kan inom data, t.ex programmerar, gör hemsidor mm.

    Vilka utbildningar som idag finns att söka kan du givetvis kika på men jag är ganska säker att det om ett par år finns nya utbildningar och det är därför bra om du då detblir dags ser på efter högskoleutbildningar på www.studera.nu och efter yrkeshögskoleutbildningar på www.yhguiden.se

    Yrkeshögskoleutbildningar inom data- se Här>>

    Högskoleutbildningar inom data -se Här>>