Astrid
    Hej. Vad ger kandidatprogrammet Mänskliga Rättigheter för jobbmöjligheter? Är det stor skillnad på klass-samhörighet mellan kurs och program? Får man delta i aktiviteter som Gasquer, även fast man inte går ett program? Rekommenderas att testa hoppa på ett program även fast man är osäker- eller läsa en kurs till våren istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Astrid,

    du ställer några olika frågor och jag ska göra ett försök att ge korta svar på alla dem.

    Ang. "aktiviteter som Gasquer" - så är det fester som inte har direkt med utbildning att göra: det är "studentlivet" som nationerna/studentföreningar ordnar... det är frivilligt att delta och vem som får delta är det en fråga som du måste ställa till dem som anordnar de aktiviteter;

    Ang. kurs eller program
    Det finns för- och nackdelar...
    Kommer man in på ett program, har man platsgaranti på alla kurser som ingår.
    Söker man en kurs, får man sedan söka flera kurser: kurs för kurs och varje gång riskerar man att inte komma in på nästa kurs.
    Om man är osäker på vilken utbildning man vill gå så kan man ändå söka till ett program (det går att hoppa av kurser som program, om man känner att det är fel utbildning man kom in på... ).

    Ang. kandidatprogrammet Mänskliga rättigheter
    Tanken är att man blir Människorättsvetare. Vad innebär det? Jo, att man blir duktig på att söka information, analysera, skriva och argumentera, tänka kritiskt, samarbeta och ta individuellt ansvar.

    Vilka jobb kan man få?
    Många olika: man kan arbeta med frågor om mänskliga rättigheter inom bland annat icke-statliga organisationer, statsförvaltningar, utbildningar och religiösa samfund samt inom FN; ex. som Utredare, Arbetsformedlare, utbildningsadministratör, civilutredare., kanske också som Internationell-rättsvetare.