Hej David;

    Fysik A och Fysik1a är motsvarande kurser men de har Olika antal poäng.

    Den nya kursen är större, 150 poäng mot den gamla kursens 100p.
    Nu jobbar inte vi här på Fråga SYV med utfärdantet av Slutbetyg.
    Slutbetygen har sedan flera år  -  ett Undantag som måste beviljas av rektor på komvux. Det finns många regler, bl.a "8-års regeln" (att betygen som är äldre än 8 år får inte tas in i ett Slutbetyg). Dock kan rektor eller "betygsgruppen" på komvux bevilja diverse undantag - om de tycker att de kan på ett bra sätt motivera de undantagen.
    Jag har svårt att tro att om man har betyg i en 100p.kurs som man vill/får ta in i sitt slutbetyg - att man i så fall skulle kunna bara "få" 50p. gratis - om man skulle omvandla och få 150p. i stället för att man hade 100p.... .
    Men, som sagt, Fråga SYV jobbar inte med utfärdandet av slutbetygen.
    Vi kan endast svara ang. de generella ramar - t.ex att sista dagen att få ut ett slutbetyg är 1 juli 2020; sedan ska alla läsa mot examensbevis (om inte ännu en förlängning kommer att beslutas om; det har hänt flera ggr förrr - att förlängningen kom till stånd...).

    Viktigt! Oavsett vad vi eller ngn annan säger till dig - så är det Rektor på komvux i den kommunen där du ska ta ut ditt slutbetyg som har "sista ordet"; ansvar för planering mot slutbetygen är ofta delegarat till SYV på komvux, men vid svårare frågor eller om du ansöker om ett Undantag - så går frågan till rektorn.
    Det är därför mycket fördelaktigt för dig att göra planering med SYV på komvux och följa den planeringen noga, exakt. Och om du vill göra förändingar i planeringen - prata med SYV-en på just din komvux och be om ett skriftligt svar ang. vad som gäller för just dig.
    Det är extra-viktigt pga det börjar nu bli ont om tid; om ingen förlängning kommer till stånd, så är det 1 juli 2020 som är "dead-line". Och om du får ett felaktigt svar och pga inte hinner få ut ditt slutbetyg, blir du sedan tvungen att läsa mot examensbevis - vilket kan innebära flera terminers extrastudier.

    • : Jag vet att om en person har läst Fysik A och läser mot en gymnasieexamen så kommer den att finnas med som Fysik 1a på 150 poäng, ej Fysik A på 100 poäng, men, så vitt jag känner så ingår betyg enligt det gamla systemet i ett slutbetyg.
    • Anna : Var god läs hela mitt svar, ovan. Kort svar: gör planering tillsammans med SYV på just "din komvux".