Jesper

    Hej! Vill läsa civilekonom programmet till hösten i Borås. Har dock inte läst matematik 3b som krävs. Har därför tänkt läsa det nu under våren. Kursen slutar 2021-05-28. Min fråga är då funkar det att läsa den kursen nu? Även då sista ansökningsdag till civilekonomprogrammet är 2021-04-15? Har jag fattar det rätt om det står sista kompletteringsdag för höstterminen är 21 juni 2021 då borde det funka att läsa matematik 3b som slutar 28 maj? Mvh Jesper

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jesper,
    info om viktiga datum för dig som söker till högskola-universitet i Sverige finns på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum
    om det står där att sista Kompletteringsdag är 21 juni 2021, då är det så. :)

    Sista kompletteringsdag betyder att det är senast den dagen som du ska kontrollera att det på din inloggning på "mina sidor" på www.antagning.se syns alla de betyg som du "åberopar". Det är ditt ansvar att inkomma med kompletteringar så fort som möjligt men i alla fall senast sista kompletteringsdag.
    Men om skolan är kopplad till BEDA, gemensamma betygsdatabasen, då borde betyget dyka upp "av sig självt", dock är det upp till dig att kontrollera att det har gjort det.

    • : Kanon tack, det förstår jag att det är upp till mig. Tänkte mest om det då funkar att göra så som jag beskrev ovan. Men så som jag förstår dig funkar det att göra så:) tack för snabbt svar!
    • Anna : Det är väldigt många som kompletterar. T.ex alla gymnasieelever i årskurs 3 får ju sina betyg tidigast i slutet av maj, ofta fram till mitten på juni (och ansökningsperioden till svenska högskoleutbildningar slutar i mitten på april); om det inte var möjligt att komplettera efter sista ansökningsdatum, skulle ju ingen elev kunna direkt efter gymnasiet fortsätta läsa på högskolan! :)
    • : Kanon, förstår nu:) tack för utförliga och snabba svar!