Ida
    Jag har intyg från folkhögskolan och inte gjort högskoleprovet så mina chanser att få en plats på de program jag vill gå på högskolan är små. Det jag undrar är, gagnar det mig på något sätt att läsa någon kurs bara på högskolan så länge? Eller någonting på komvux? Jag vill bara komma igång och plugga någonting iallafall. Med vänlig hälsning, Ida

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    om du har Omdöme från en folkhögskola och har din Grundläggande behörighet genom just Omdöme från en folkhögskola, kommer inte några komvux-kurser (formellt sett) gagna dig; och detsamma gäller högskolekurser. Givetvis är det bra att komma igång och plugga! Mer kunskap är alltid bra! Mer studievana är också jättebra! Men även arbetslivserfarenhet är också mycket bra att ha! Så sök även jobb, är mitt råd - vilket jobb som helst; alla jobb ger inkomst och arbetslivserfarenhet.

    Kika också på vad som finns för utbildningar inom yrkeshögskolan. Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och man söker till högskola och till yrkeshögskola helt Oberoende av varandra, dvs man kan få plats på en högskoleutbildning och på många olika yh-utbildningar samtidigt och välja sen, vilken studieplats man tackar Ja till.