orana
    Hej jag blev nyss antagen på kursen människans fysiologi på ki men börjar blir tveksam om det. Då i början tänkte jag att läsa undersköterska utbildningen på komvux (ifall jag inte kommer in på nåt på universitetet) men nu råkade vara så att jag kom in på en kurs. Tycker du att det är värt att börja på kursen eller ska jag satsa på ykresutbildningen istället?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Orana!
    Om du kom in på en kurs på högskolenivå, betyder att du har gymnasiekompetens (fullständiga gymnasiala betyg), vilket kan göra mycket svårt (och t o m omöjligt) för dig att få plats på utbildningen Undersköterska på Komvux. Inom Komvux så är det "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund" som prioriteras och platserna är då oftast slut när alla som saknar gymnasial utbildning, får plats.

    Har du sökt till Undersköterska på Komvux? Vad fick du för svar på den ansökan?

    Om du i dagens läge inte har någon annan utbildningsplats eller erbjudande om något jobb, då tycker jag det är en bra idé att tacka Ja till att läsa den kursen där du fick plats. Skulle det längre fram visa sig att du kommer in på en annan utbildningen eller om du får jobb, kan du då avbryta dina studier på högskola.

    Vänligaste hälsningar
    ANNA