Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31822 frågor besvarade.
Kursen "kommunikation"?
2 Svar
Hej Amanda,
följande info om kursen Kommunikation på gymnasiet (inom ämnet Pedagogik) finns på Skolverkets hemsida:
Undervisningen i kursen Kommunikation ska behandla följande centrala innehåll:
- Människors interaktion & kommunikation i olika sammanhang & utifrån olika teorier.
- Sociala & kulturella förhållandens påverkan på människors interaktion & kommunikation.
- Gruppens & det sociala sammanhangets betydelse för interaktion & kommunikation.
- Användning av samtal som redskap i kommunikationen.
- Interaktion & kommunikation vid konflikter & konflikthantering.
- Framväxten av mediekulturer & användandet av digitala medier samt deras betydelse för människors liv & lärande.
- Kritisk bearbetning av information från olika källor.
- Användning av informationsteknik som redskap för kommunikation & information.
Kunskapskrav (för att uppnå en viss betygsnivå)
Betyget E
Eleven beskriver översiktligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med enkla omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen i samråd med handledare. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med enkla omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
*****
Betyget C
Eleven beskriver utförligt människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med viss säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare. Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
*****
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
*****
Betyget A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat människors interaktion och kommunikation. Eleven ger också exempel på hur interaktion och kommunikation påverkar människors lärande och deltagande i sociala och pedagogiska situationer. I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp och teorier samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven söker och bearbetar med säkerhet information från olika källor samt värderar den med nyanserade omdömen.
Eleven planerar, såväl självständigt som i samarbete med andra, en presentation i ett bestämt syfte. I planeringen identifierar eleven kritiska moment och förebygger hinder som kan uppstå under genomförandet. Utifrån planeringen genomför eleven presentationen efter samråd med handledare samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande. I presentationen interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet. Dessutom utvärderar eleven presentationen med nyanserade omdömen utifrån uppsatta mål och deltagarnas respons. I utvärderingen diskuterar eleven utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i samband med presentationen. I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
Hej Amanda,
du fick redan svar från ANNA som visar på vad skolverket ger för info om kursen. Det är i princip det som SYV kan bidra med... om inte SYV-en själv läst samma kurs på gymnasiet och kan i så fall berätta om sina Personliga Erfarenheter /men det kan vara vilseledande - pga olika lärare kan bedriva undervisning på rätt så olika sätt.../.
Om en elev står i valet mellan olika valbara kurser - är mitt råd att be om lov att "besöka" lektioner i den aktuella kursen på sin egen skola (sitta med på en lektion; ännu bättre - på ett par lektioner; eller i alla fall på en del av en lektion -om inte schemat tillåter att delta i hela lektionen). då kan man skaffa sig en egen uppfattning - genom den sorters "studiebesök".
Hälsningar
D:
Frågor och svar
-
Hur många poäng krävs för att plugga till optiker?
Hej! Jag har tagit studenten 2022 och har nu sökt till optikerprogrammet i Göteborg. Jag undrar hur många poäng det krävs detta året?
Hej!vad jag kan se så gjordes antagning till "optikerprogrammet i Göteborg" (undervisning från Linnéuniversitetet) till hösten 2023 och då låg... Läs hela svaret -
Studera matte 3c fast på engelska?
Hej, Jag skulle vilja bli behörig i matte 3c men jag kan bara Engelska. Jag har gått ut gymnasiet i Tunisien. Finns det någon kurs i Sverige som erbjuder detta? Helst på sommaren. Alternativt att man kan göra en prövning för ämnet då det kan...
Hej!Du får gärna ställa din fråga i Pluggakuten.se/matematikDet är i Sverige inte förbjudet att undervisa i gymnasiala kurser på olika språk (behöver alltså inte enbart... Läs hela svaret -
arabiska (moderna språk) ?
Hej, Jag har hört att arabiska som modern språk 3 och 4 ger 1,5 merit poäng., men problemet är att min kommun har inte dessa kurser tillgängliga i gymnasiet utan jag ska läsa dem i Komvux efteråt. Hur kommer dem adderas om jag har ändå läst...
Hej,det är två Olika situationer:om du går ut gymnasiet med Examensbevis (uppfyller kraven och får ut gymnasieexamen) då kan du sedan inte ta bort eller byta ut några kurser ur ditt examensbevis. I... Läs hela svaret -
Trots 18 IG fick jag "slutbetyg" VT 2010, hur?
Hej! Jag har i all min makt försökt luska ut hur detta fungerar. Jag tog studenten VT-2010, men trots 18 IG:n fick jag ett "Slutbetyg" när jag egentligen borde fått ett samlat betygsdokument. Eller? Kan man i efterhand upphäva slutbetyget och ändra...
Hej!Det är möjligt att din gymnasieskola har, formellt sett, inte begått ngt misstag när du fick ut ett Slutbetyg med 18 st.IG-betyg i, men det var "inte snällt" av din... Läs hela svaret -
Tågvärd utbildning?
Är det någon som vet om någon tågvärd utbildning ?
Hej!Du måste söka jobb som Tågvärd och om du blir anställd, får du i början av din anställning den utbildningen som arbetsgivaren anser behövs; det är alltså en så kallad... Läs hela svaret -
Prövning snart, hinner betygen komma innan sista kompletteringsdag?
Hej, jag ska göra prövning i Fysik 2 den 28e maj och har sökt en ingenjörsutbildning nu till höst. Är inte behörig för utbildningen ännu då jag fick F i fysik 2 på gymnasiet. Tror att sista kompletteringsdag är den 20e juni...
Hej!Prövning består av minst två delar (ibland tre: för fysik-kursen kan laborationer ingå som en separat del av prövningen, alltså tredje del). Det... Läs hela svaret -
Ersätter biologi 1, fysik 1 samt kemi 1 naturkunskap 1a1?
Hej, Jag ska gå ett naturvetenskapsbasår eller försöka tenta av några kurser och undrar om det är så att mitt betyg i naturkunskap 1a1 kommer spela någon roll om jag läser kemi 1, biologi 1 och fysik 1? Kommer det att ersätta...
Hej,jag är inte helt säker på att jag förstår exakt vad du frågar om... men jag ska försöka ge svar. Om jag ger (nu) svar på fel fråga,... Läs hela svaret -
Fråga gällande tekniskt baser på KTH?
Hej! Jag har ansökt till programmen ”Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling” och ”Fastighet och finans” på KTH men tror inte att jag har tillräckligt höga betyg att komma in så jag har även ansökt till teknisk...
HEJ!Du i din fråga nämner "reserverad plats" på programmen men jag tror du menar "platsgaranti". Det är varje lärosäte som inför varje antagningsomgång... Läs hela svaret -
Hur många poäng räknas?
Hej! Jag läste samhälls på gymnasiet, tog studenten 2012. Läste 2950 poäng och fick IG i 400 poäng. På hur många poäng räknas ens snittbetyg? Får man meritpoäng för moderna språk 2? När jag har räknat med...
Hej,utifrån informationen i din fråga går ej att ge svar. Svara på följande frågor: - när du gick ut gymnasiet fick du SLUTBETYG? Hur många poäng ingår det i ditt... Läs hela svaret -
Kan utländska poäng användas för omsadling i Sverige inom nytt område?
Jag har en 'kandidatexamen' (Skotsk Master i moderna språk), men vill sadla om till psykolog i Sverige. Kan jag på något vis använda de poäng jag redan har från Skottland för att bygga min egen examen inom psykologi i Sverige? Skulle jag...
Hej! Du skriver om att du vill sadla om till PSYKOLOG i Sverige. Om du menar just Psykolog, då krävs det i Sverige legitimation från socialstyrelsen och i grunden... Läs hela svaret -
Universitet som har PA-programmet?
Jag vill arbeta med HR-frågor. Helst vill jag studera på distans. Vilka universitet har PA-programmet?
Hej!Se listan på program på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=personal&program-grundnivå men tyvärr så ser det ut som alla all de programmen ges endast i bunden form (på skolan, på plats, alltså ej på distans). -
Komma in i läkarprogrammet med 21,82?
Hej jag har ansökt till läkarprogrammet i lund, och jag tror att mitt slutliga jämförelsetal är 21,82. Vad finns det för chans att jag kommer in i höstterminen, om det ens finns en chans? Och om jag inte kommer in i höstterminen hur möjligt är...
Hej!antagningsstatistiken (antagningsgränserna) visar hur det var "förr" men det kan bli annorlunda i framtiden... Det vi ser i antagningsstatistiken till Läkarprogrammet vid Lunds... Läs hela svaret -
Kurser Sociologiprogrammet?
Finns det några kurser man kan plugga till efter Sociologiprogrammet för att få jobb som ex familjerådgivare eller kurator? Yrken får samtala med människor i terapi. Eller är det något terapijobb man kan få efter att h läst...
Hej!jag tycker att Julias förslag (se kommentar till din fråga) är bra. Kuratorer inom hälso- och sjukvården är numera alltid socionomer i grunden; skolkuratorer och andra kuratorer är... Läs hela svaret -
Måste jag göra om valet?
om jag kom inte in på en gymnasium från höstens betyg men har lyckats passa antagningsgräns nu. men de har inga lediga platser, ska jag göra om valet; typ finns det nån chans jag kanske kommer in i slutliga antagningen? eller? vad menar dom med 0 lediga...
Hej,i den situationen du beskriver, behöver du inte göra annat än att försöka få så höga betyg in i ditt slutbetyg från grundskolan; det finns chans (men inga garantier på) att du blir antagen i den slutgiltiga antagningen.
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga