Abdar-Rahman
    Vilka specifika kurser försvinner 1 juli 2020?
    • Milla : Var god förklara lite mer kring din fråga.
    • : Efter den 1juli 2020 så kommer individer med ofullständiga gymnasiebetyg att inte kunna använda alla deras äldre betyg i deras kompletterande arbete - jag undrar precis vilka betyg som inte översätts i det nya betygssystemet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det stämmer att det planeras vissa förändringar från 1 juli 2020, exempel på en sådan stor förändring blir att Komvux inte längre ska kunna utfärda ett Slutbetyg, utan endast examensbevis. Men sådana "deadlines" fanns förut, men sedan blev det förlängt i alla fall; och detta mer än en gång... så det kan inte uteslutas att det kan bli ännu en sådan förlängning av möjlighet att få ut ett slutbetyg ... men det vet vi inte ännu. Man ska utgå ifrån det vi vet idag: nämligen att från 1 juli 2020 kan man ej längre få ut ett slutbetyg från vuxenutbildningen/komvux utan endast examensbevis; och de som i sina Slutbetyg har för många IG-betygsatta kurser måste efter 1 Juli även skaffa sig godkända betyg i svenska 3 och engelska 6 (vilket man slipper om man uppnår Grundläggande behörighet innan 1 juli 2020).
    ****
    Betyg i enskilda kurser gäller tillsvidare; inga betyg försvinner. Satta betyg gäller tillsvidare... däremot kanske man inte ska kunna ta in de betygen i examensbevis, om man ska på komvux läsa mot examensbevis. Har man kunskaperna "med sig" borde det inte vara så svårt att få godkänt betyg genom en prövning i en "motsvarande ny kurs"...
    Ngn lista på "kurser som försvinner" har inte vi på FrågaSYV möjlighet att svara om.... Kanske menar du - Vilka kurser är "motsvarande": gamla och nya gymnasiala kurser? Och de kurser som ej finns i den listan som heter "Tabell för utbyteskomplettering" har ingen motsvarande kurs.
    ***
    Prata gärna med SYV på komvux.
    Om du hittar svar på din fråga - var god hör av dig och berätta för oss.
    Vänligen
    Julia

    • : Hej!
    • : Tack så mycket för ett fint svar! Jag har en följd fråga :D de kurser som som har motsvarigheter i det nya systemet - kommer de automatiskt ändras till de nya kurserna eller kommer man vara tvungen att göra en prövning/läsa upp dem på nytt genom komvux?