Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    oavsett vad någon annan säger, så blir det så att det beslut som utbildningsansvariga fattar (på den institutionen där du vill ta ut examen) som kommer att gälla bl.a vad gäller vilka kurser som får ingå. Du kan få olika svar från olika lärosäten. Det som är generella regler (gäller för alla lärosäten) är att kandidatexamen måste innehålla 180 högskolepoäng och av dem minst 90 hp i huvudämnet; kandidatkurs måste ingå med godkänt betyg. Vilka de övriga kurser som får ingå beror på... bl.a på vilket lärosäte du frågar.
    Ett sätt är att försöka "skugga"ett program, att du hittar ett program som innehåller de kurser du vill läsa och försöker läsa alla de kurserna som fristående kurser (som ingår i programmet, alltså). Annars, så fråga studievägledare på den institutionen där du vill få ut examen.

    Studie- och yrkesvägledare