Leo
    Hej, jag går just nu första året på Naturvetenskapsprogrammet på gymnasium och ska strax välja mina fördjupningskurser samt individuella val. Så som jag förstått det räknas ditt meritvärde ut: Genomsnittsbetyg + meritpoäng = meritvärde.

    Jag läser just nu tyska 3 då jag tidigare läst tyska i grundskolan och undrar då ifall jag kommer få 0.5 meritpoäng för det? Sen har jag planerat att läsa matematik 4 som ingår i "natur-natur" inriktningen. Därefter väljer jag även "fördjupning", matematik 5 samt engelska 7. Då är frågan ger det mig 2.5 meritpoäng så att jag kan spendera resterande 200p på andra kurser. Jag hade planerat att söka t. ex civilingenjör linjen på KTH och som jag förstått det så ger då Tyska 3 +0,5 meritpoäng matematik 5 + 1 och engelska 7 +1 då matematik 4 ingår i behörighetskraven till utbildningen?

    Mvh
    Leo

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    hej Leo, ja, du har förstått det rätt. Det du skriver i din fråga - stämmer.

    Dock vill jag påtala en liten "detalj": i fall du kommer söka till ngt Internationellt program eller program med internationell inriktning då kan moderna språk 3 krävas för särskild behörighet och i så fall ger inte den kursen dig meritpoängen. sådana utbildningar är ännu ganska få på de svenska lärosätena, men jag tänkte att jag vill ändå påminna om det. Du kan därför kanske läsa ännu en kurs som ger meritp. - Matematik specialisering. Dessutom är det bra att ha läst så mycket matte som möjligt inför civilingenjörsutbildningen!

    • : Tack så så hemskt mycket för hjälpen! Ska tänka på att jag kanske vill ha ytterligare en kurs som ger meritpoäng, matematik specialisering låter som ett bra val!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!