Simon
    Jag hade tänkt söka mig in till en ekonomiutbilding våren 2016 och hade tänkt läsa nån/några kurser i höst medans jag läser in Matte C.
    Vilka kurser kan va mest meriterande på arbetsmarknaden efter jag har gått klart min ekonomiutbildning?
    nått som får mig att sticka ut.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Simon!

    Språkkunskaper är ofta mycket bra att ha: kinesiska t.ex. skulle få dit att sticka ut.

    Jag vet ej om du har högt Meritvärde på dina gymnasiebetyg och även max antal Meritpoäng. Det kan vara strategiskt klokt att försöka höja meritvärde genom att t.ex. läsa Engelska 7 som ger 1,0 i Merit - om du inte redan har godkänt betyg i den kursen. Att kunna ännu mer engelska är också väldigt bra i väldigt många olika sammanhang.

    Om du skall läsa Matte C ( som numera heter Matte 3b eller 3c) kan det kanske vara bra att efter Matte 3 även läsa Matte 4, som kommer att ge dig Meritpoäng och kunna mer matte är också jättebra om man skall bli ekonom och för övrigt också.

    Vill också påminna dig om att Högskoleprovet kan hjälpa dig att komma in på utbildningen (om du gör HP konkurrerar du i ännu en urvalsgrupp och har med det en extra chans att komma in). Det kan finnas förberedande kurs inför HP på Komvux i din kommun (det finns ibland) och om inte - kan du bedriva självstudier och i alla fall inte missa att anmäla dig till HP.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Återkom gärna och berätta hur det går med studierna.
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej Simon!

    Jag undrar om du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Har du Slutbetyg med minst 90% godkända poäng i? Inte ett "Samlat betygsdokument" utan just SLUTBETYG? Det är jätteviktigt för att det kan visa sig att du eventuellt inte har grundläggande behörighet till högskolestudier och i så fall inte kommer in, får besked OBEHÖRIG även om du skulle ha höga betyg och/eller högt resultat på Högskoleprovet.

    För att kontrollera att du verkligen redan har Grundläggande behörighet till högskolestudier (kan vara lurigt att veta hur det ligger till med den saken...) råder jag dig att boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på Komvux i din kommun och ta med dig det utbildningsdokumentet som du fick när du slutade gymnasiet. Jag råder dig att ställa följande frågor:
    1. Har jag Grundläggande behörighet till högskolestudier?
    2. Vilka kurser kan jag läsa för att få Meritpoäng?
    3. Finns det en kurs i hur man förbereder sig till högskoleprovet? (kan nämligen finnas på Komvux)

    Tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet kan ge plats på en högskoleutbildning. Råder dig därför göra HP.
    I fall det skulle visa sig att du saknar någon kurs för Grundläggande behörighet, så är det just den kursen som du måste läsa i första hand. Annars så kommer du inte in, man kan inte som obehörig komma in på en högskoleutbildning.
    Om du får svar från SYV på Komvux att du redan 100% har Grundläggande behörighet och saknar egentligen bara Matematik C som numera heter 3b eller 3c, då kan du se i kursutbudet på just "din komvux" vad som finns och SYV på Komvux kan också ge dig råd. Det är inte så att precis alla gymnasiala kurser finns på Komvux i varje kommun. Det är i första hand de behörighetsgivande kurser som finns.
    Engelska 7 är inte behörighetsgivande men den ger mest i Merit. En annan kurs som också ger mest i Merit är Moderna språk 4. Här kan du se vilka kurser som ger Meritpoäng:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Man kan få max 2,5 i Merit men det absolut viktigaste är att bli behörig, annars så hjälper inte alla meritkurser ändå.

    Ännu ett tips för dig är att du ser på www.yhguiden.se - om du hittar någon intressant yrkeshögskoleutbildning. Det är oberoende antagning till yrkeshögskola. Du kan söka till högskola och till yrkeshögskola samtidigt och komma in på båda samtidigt. Till yrkeshögskola söker du till varje utbildning till skolorna direkt och kan därför komma in på flera olika yrkeshögskoleutbildningar på en och samma gång. Sedan när du vet var du kom in, kan du i så fall välja och tacka Ja eller Nej till utbildningsplats. Du förstör inte dina chanser att komma in på högskola genom att söka eller t o m läsa på en yrkeshögskola.
    Om du t.ex. redan nu skulle söka till en eller flera yrkeshögskoleutbildningar och påbörjar t.ex. en yrkeshögskoleutbildning och läser Matte 3b parallellt med en YH utbildning (en YH kan t.ex. vara på distans på deltid eller så läser du Matte 3b på kvällstid eller på distans) - kan du sen bestämma om du vill fortsätta med YH eller byta till högskolan (i fall du kommer in på högskolan).
    Bästa hälsningar
    Milla

    • : Om jag vill öka mitt meritvärde så mycket som möjligt - vilka kurser är bäst att ta då som jag kan läsa på en termin?
    • : ...gick byggprogrammet och har lagt till Matte B och Engelska B
    • Milla : Har du Grundläggande behörighet till högskolestudier? - är den viktigaste frågan. Jag skriver även ett utökat svar till dig.
    • : Yes. det har jag.
    • Anna : Jag vill ge dit ett tips, läs mitt svar inom kort! Anna SYV på Fråga SYV
    • : Jag är behörig.
    • : Tack för svaret...
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Simon!

    Jag vill ge dig tips på en yrkeshögskoleutbildning på distans, se presentation på http://www.yhguiden.se/utbildning/rosengardens-utbildning/redovisningsekonom-internationell-inriktning

    Jag tror du är behörig men även om man inte är helt och hållet behörig till någon yrkeshögskoleutbildning, kan man både söka och komma in för att just YH får ta in upp till 20% sökande som inte är behöriga i formell mening.

    Det är helt ofarligt att söka utbildningsplats för att man får alltid tacka Nej till en utbildningsplats och det påverkar inte dina framtida möjligheter att komma in på en utbildning - i fall du har tidigare tackat Nej till någon/några utbildningar.

    Önskar dig stort lycka till med dina studier och med allt annat!
    Anna
    P.S: om du vill veta mer om vad som menas med att läsa "på distans", kan du läsa här: http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans