Oscar
    Hej SYO!

    Jag studerar för nuvarande på komvux, och undrar hur många valfria poäng/kurser man är tillåten att ha med i ett gymnasieexamen, utöver de gymnasiegemensamma ämnen?

    På flera hemsidor står det att ''av 2400 poäng ska kurser till övervägande del motsvara och ingå i ett högskoleförberande program''. Hur många kurser/poäng räknas till ''övervägande del'' egentligen, och hur blir det för mig som exempelvis har en massa blandade ämnen från olika program/inriktningar?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Oscar,
    Teknikprogrammet innehåller minst antal (1100 poäng) gymnasiegemensamma ämnen av alla högskoleförberedande program.
    Det måste betyda att du får ha högst 1300 valfria poäng/kurser in i gymnasieexamen från komvux.

    Det är Rektor på komvux skriver under Examensbevis, som förbereds av SYV på komvux och det är därför en mycket bra idé att göra Planering av gymnasieexamen tillsammans med SYV på komvux. I annat fall kanske du läser kurser som du inte kan ta in i gymnasieexamen.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare