Gabriella

    Hej. Jag befinner mig i en lite krånglig situation. Nästa tandläkarutbildning om erbjuds av Malmö universitet startar Ht21 vilket innebär att jag behöver vänta ett tag. Finns det någon kurs som jag kan börja att plugga redan Vt21 och som kan sedan tillgodoräknas ifall jag kommer in på tandläkarutbildning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror inte du vinner så mycket på att försöka läsa ngn kurs som sedan skulle tillgodoräknas. Detta för att du i så fall kommer ha ett uppehåll mitt i programmet utan rätt till studiemedel. Det är inte heller säkert att det finns ngn kurs som ges som fristående som ingår i tandläkarprogrammet; och om en sådan kurs finns, kan det vara svårare att komma in på den än på hela programmet.
    Däremot kan du använda tiden till att försöka höja ditt meritvärde (om det är inte så att du redan har högsta möjliga - 22.5). Jag rekommenderar försöka göra högskoleprovet (så många ggr som du hinner) och annars jobba (med vad som helst, egentligen, men helst inom vården för att skaffa sig arbetslivserfarenhet + att lön ger både inkomst, kontakter och även "pensionspoäng").
    Man vinner i princip ingenting på att läsa kurser som ingår i programmet som man sedan kommer in på (eller inte kommer in på). Det är Om man råkar ha godkända betyg i kurser som ges inom programmet och inte vill läsa samma en gång till - då kan man ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning". Sedan kan man också ångra att man fick tillgodoräkna sig kurser - för att man har i så fall "ledig tid" mitt i programmet utan rätt till studiemedel under den tiden.
    Om du ändå vill försöka läsa kurs/kurser som ingår i tandläkarprogrammet, se kursinnehåll i programmet och försök sedan hitta fristående kurser att söka till; du kan också prata med studievägledare på tandläkarprogrammet.
    tips! - kika på yrkeshögskoleutbildningar till tandsköterska: du kan söka till alla de olika yh samtidigt och i fall du kommer in, börjar du läsa till ett av de tandvårdsyrken: Tandsköterska; och det är inte alls förbjudet att söka andra utbildningar mitt i en pågående utbildning. Om du kommer in på tandläkarprogrammet byter du i så fall från tandsköterskeutbildningen till tandläkarprogrammet.
    Se t.ex utbildning/vardyrkeshogskolan/tandskoterska-distans som är distansutbildning som börjar mitt i dec 2020.

    Hittade inga frågor