Student

    Hej! Är inte säker att jag kommer in på personalvetarprogrammet. Vilka kurser behöver man gå för att bli personalvetare om man går kurser istället för program? Skiljer det sig i olika städer vilja kurser som krävs? Har tänkt plugga i Göteborg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    titta på vilka kurser som ingår i olika personalvetarprogram (olika kurser kan ingå i olika program även om programmen har samma namn) och försök efterlikna programmet - alltså läsa så många kurser ur programmet som du kan. Det är dock inte säkert att alla kurser som ingår i personalvetarprogrammet går att hitta som fristående. Sedan kan det också vara så att det kan bli svårare att komma in en fristående kurs än att komma på ett program, men det är i alla fall ett av de möjliga tillvägagångssätt som du kan kika på.

    Annars så är det så att Personalvetare är i Sverige icke-reglerat (inga legitimationer finns att söka och det står arbetsgivarna fritt att anställa vem de vill).

    Men när vi sist frågade några sakkunniga fick vi svaret om att det är ARBETSRÄTT som arbetsgivare föredrar som huvudämne när de anställer personalvetare; detta för att felaktiga beslut i personalärenden kan kosta företagen/organisationerna mycket dyrt, både vad det gäller pengar och "anseende". Att man som sökande till personalvetartjänster är duktig på psykologi och företagsekonomi, är också jättebra, men just kunskaper i arbetsrätt verkar många arbetsgivare se som viktigare merit. Vidare är även kunskaper i lönehanteringssystem, i lönesättningen och i gruppdynamik samt allmänna samhällskunskaper också de delar i kompetensen som kan bli avgörande när man söker tjänster som Personalvetare.
    Tips: fråga några arbetsgivare på de arbetsplatser som du skulle velat arbeta efter din utbildning; kika annars på jobbannonser/platsannonser (se vad arbetsgivare skriver ang. arbetssökandes önskade kvalifikationer).
    Du kan också samråda med studievägledare på personalvetarprogram och med arbetsvägledare på arbetsförmedlingen (AF).

    Bästa hälsningar och lycka till!