Vilma

    Hej! Jag läser sista terminen på samhällsvetenskapsprogrammet men vantrivs verkligen med min utbildning. Vet verkligen inte hur jag ska klara mig till studenten. I dagsläget så läser jag utökad kurs med 200 poäng. Har länge tänkt på att hoppa av de utökade kurserna för att orka med skolan men känner samtidigt att det är kurser jag behöver för högskolan. Så min fråga är om jag på något möjligt sätt kan hoppa av en annan kurs? Förstår att det kanske är jättekrångligt men är det möjligt? Man kan ju ha utrymme för F i två kurser och blir det i mitt fall fyra? Tänker kan man ha F så borde man väl också kunna ta bort den från schemat. Kanske en väldigt konstig fråga men är det möjligt? Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vad gäller uppfylla kraven för examensbevis från gymnasiet, då är det stor skillnad mellan att få F och "inget betyg"/streck. F-betygen kan man ta in i exam.beviset, men det är max 250 Fpoäng och inte i vilka kurser som helst. Mitt råd är att du pratar med syv-en på din skola. Ytterst är det rektors ansvar att ha översyn på allt som händer på skolan.
    Jag kan inte ge ett generellt svar om hur det blir med frågan om ditt examensbevis, om du hoppar av ngn kurs.
    Du kan göra så här: titta på Programplan för SA och längst ner på sidan ser du Programstrukturen som för exam.bevis från gymnasiet måste "hållas". Du kan också titta på kraven för gymnasieexamen. Det är de generella "ramar" som finns. Sedan kan vissa saker bestämmas lokalt på skolorna.

    • Vilma : Tack för ditt svar! En följdfråga, vad är skillnaden mellan individuellt val och programfördjupning?
    • Anna : I "boxen" Programfördjupning får endast kurser ingå som finns på lista över kurser som får ingå som programfördjupande på just det gymnasieprogrammet. Du ser listan i programplanen för SA, länk finns i mitt svar - ovan, men här får du den länken en gång till: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf och inom Individuellt val (200poäng) får vilka som helst kurser ingå.
    • Vilma : Tack!