Elin

    Hej! Jag har precis gått ut naturvetenskapsprogrammet och vill höja mitt meritvärde för att komma in på civilekonomprogrammet. Har haft höga betyg i årskurs 1 och 2 på gymnasiet men förlorade kämparglöden i skolan under den sista terminen av årskurs 3. Vill inte gå in på detaljer men det hände en del i privatlivet som resulterade i att jag missade viktiga moment i kurser. Detta gjorde att det jag gjort tidigare i kurserna under den första terminen av årskurs 3 inte kunde räknas in i betyget trots att jag fått höga betyg på prov och inlämningar under den terminen. Fick därför några F vilket gjort att jag endast fick ett studiebevis. Jag har behörighet till att söka till civilekonomprogrammet, har även fått godkänt på mitt gymnasiearbete, men måste höja mitt meritvärde på komvux. Jag undrar därför om jag kan läsa kurser som exempelvis företagsekonomi 1 och 2 för att höja mitt meritvärde eller om jag måste läsa upp de kurser som jag fått F i? Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    om du fick Studiebevis, har du idag inte Grundläggande behörighet. Du behöver antingen läsa på komvux mot Examensbevis eller söka till allmänna kurser på folkhögskolorna, där du kan läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet.
    Du kan både söka till komvux och till många olika folkhögskolor samtidigt.
    Till komvux - är det i den kommunen där du är folkbokförd.
    I examensbevis från komvux får inte kursen Idrott -och hälsa 1 ingå. För övrigt, så rekommenderar vi att du gör studieplanering med SYV på komvux. Men du kan också - om du inte vill göra studieplanering tillsammans med syv på komvux - söka läsa de kurser i vilka du fick F betyg på gymnasiet. Max antal F poäng som får ingå i examensbevis från Komvux är 150p. Givetvis är det bättre att försöka undvika ta in F-betygen in i sitt examensbevis.

    Kurser i företagsekonomi 1och2 borde kunna ingå i examensbevis från komvux. Men frågan är vilka kurser du har F i idag? Vissa kurser måste man tvungen ha godkänt betyg i, för att uppfylla kraven för examensbevis.
    ang.matematik - jag vet inte om du har godkända betyg i matematik 1c,2c och 3c... men i examensbevis från komvux kan du ta godkända betyg i matematik 1a, sedan på nivå 2 och 3 beror på "vilket program som du tar examen ifrån". Eftersom du är intresserad av att söka till civileknomprogrammet, så kanske du bör inrikta ditt examensbevis mot ekonomi - och försöka ta ut examensbevis från "ekonomiprogrammet" och i så fall är det matematik 2b och 3b som bör ingå i ditt examensbevis. Du kan också behöva göra om gymnasiearbete - om temat inte passar för ekonomiprogrammet.
    Som sagt, rekommenderas det att du bokar tid med syv på komvux för planering mot examensbevis. Du kan också samtidigt söka till många olika folkhögskolor: allmänna kurser, där man läser mot omdöme om grundläggande behörighet. Det är rimligt att anta att du skulle kunna uppnå ett sådant omdöme på ett läsår.
    Vänigen
    ANNA