Marie

    Försöker hjälpa en man (ca 25-30 år) som har permanent uppehållstillstånd. Han vill läsa någon högskoleutbildning framöver, men saknar grundskola och gymnasium, men kan ändå läsa och skriva rätt bra. Han jobbar idag i mataffär. Fått betyg i svenska B (på grundskolenivå) på komvux. Både han och jag tycker det är svårt att förstå vad han behöver läsa egentligen. Vilka ämnen och kurser behövs på grundskola för att få läsa gymnasium. Och vilka ämnen och kurser behöver han sedan läsa på gymnasie- komvux, för att få kompetens att söka högskola?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,
    han som vill uppnå grundskolekompetens och sedan gymnasiekompetens kan (och t o m bör) göra studieplanering tillsammans med SYV-en på komvux, i den kommunen där han är folkbokförd. Allmänt, så brukar man acceptera (för vuxna) att personen har "grunskolekompetens" om hen har godkända betyg (eller motsvarande kunskaper) i Svenska Grund, Matte Grund och Engelska Grund och andra ämnen "behövs inte" för att få lov att läsa på gymnasial nivå, så brukar komvux resonera.
    Vad gäller Matte Grund så är det de kunskaper som ger godkänt betyg för elever på grundskolan på våren i år 9, innehåll i den kursen kan man se och även öva på - på matteboken.se/lektioner/skolar-9

    Vad gäller svenska, engelska och matematik, så kan komvux i de flesta kommuner erbjuda göra nivåbedömningstester som visar på vilken nivå man har sina kunskaper i de ämnena - för att sedan placera på rätt nivå i studierna.
    Du skriver att personen som din fråga gäller fick "godkänt betyg i Svenska B, på grundskolenivå" men jag har svårt att tolka den informationen: antingen är det kurs B inom SFI eller så är det kanske betyget B i Svenska Grund, och det är stor skillnad på nivån i svenska mellan de 2 kurserna... så personen får gärna vända sig till komvux i den kommunen där han är folkbokförd. Bra om han tar med sig alla sina tidigare betyg, och gör studieplanering tillsammans med SYV på komvux.
    Han kan också börja med att fråga om komvux i "den kommunen" kan erbjuda nivåbedömningstester i svenska, engelska och matematik (om inte - då bör komvux placera på den nivån som komvux "gissar" att personen ska läsa på, kanske utifrån uppskattning som utgår från hans tidigare utbildningsbakgrund och justerar i efterhand om det skulle visa sig att han hamnade på fel nivå).