Moa

    Hej! Jag går nu andra året på det naturvetenskapliga programmet och ska i år läsa modena språk steg 4. Jag vet att modena språk steg 4 ger mig en meritpoäng men jag undrar om naturvetenskaplig specialisering också ger mig meritpoäng. I trean så hade jag tänkt att läsa både engelska 7 och matematik 5 men fick nu reda på att vi även i trean ska läsa en kurs som heter naturvetenskaplig specialisering. Får jag merit för den kursen? Och kan jag i sådana fall ändå läsa både engelska 7 och matematik 5. Jag vet att engelska 7 ger en meritpoäng och att matematik 5 ger lite olika beroende på vad man behöver ha för behörighet till universitetet/högskolan. Läser jag engelska 7 nästa år så kommer jag ha 22,0 meritpoäng då jag i år ska läsa moderna språk steg 4. Kan jag då läsa matematik 5 också eller ger den naturvetenskapliga specialiserings kursen meriten jag behöver för att få 22,5 meritpoäng?

    • : Jag är ingen syv men jag läste spanska 3 och 4 samt matte 3 och 4 vilket gav mig full merit (2.5)! Tror inte naturvetenskaplig specialisering er merit utan främst moderna språk, engelska och matte.
    • : Du verkar redan ha full merit om du läser moderna språk 3 och 4 plus engelska sju
    • :

      Hej Moa!

      Naturvetenskaplig specialisering ger ingen meritpoäng. Jag antar att du redan läst moderna språk 3, vilket ger dig 0,5 meritpoäng så länge den utbildning man söker inte har moderna språk 3 som särskilt behörighetskrav. I dagsläget krävs inte engelska 7, matematik 5 eller moderna språk 4 i form av ett särskilt behörighetskrav för någon svensk högskoleutbildning. Engelska 7, matematik 5 och moderna språk 4 ger ett poäng vardera, dessa ger dig alltså max meritpoäng. När det kommer till hur många/vilka kurser du får läsa bör du prata med SYV för att se över din studieplan och kolla om man kan göra ändringar.

      Med vänlig hälsning,
      Brendan (ej SYV)

    • Anna : Tack Brendan för din kommentar och tips!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Moa,
    om meritpoäng för dig som läser mot examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit och det är endast eng 7, mod.språk 3 och 4 samt högre mattekurser som ger dig meritpoäng.
    Om ditt mål är att uppnå meritvärde på 22.5 måste du ha alla A-betygen i alla kurser i ditt examenbevis (förutom GA, gymnasiearbete där man ej kan få högre än E) + max antal meritpoäng. Mod.språk 3 och 4 + eng 7 ger sammanlagt 2,5 som är max meritpoäng. Det är annars inte fel att läsa mer matte, även om du inte får meritpoäng för t.ex matte 5, pga du redan har max meritpoäng ändå, eller för att du får max meritpoäng inom matte för matte 2,3 och 4 (exempel: om man söker till juristprogrammet, där matte ej krävs för särskild behörighet, får man meritpoängen redan från matte 2, och matte 2, 3 och 4 ger i så fall sammanlagt 1,5 meritp., som är max inom matte).
    Vilka valbara kurser just din gymnasieskola ger möjlighet att läsa måste du få svar på din skola.