Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hemlig! :)
    För att i Sverige bli "behörig förskollärare" behöver man få ut legitimation från Skolverket och i grunden för den legitimationen ligger förskollärarexamen. Den fås i slutet av studier på förskollärarprogrammet, som är ett program på högskolenivå.
    Förskollärarprogrammet är 3,5 år lång utbildning på heltid.
    För att bli behörig till förskollärarprogrammet på de svenska lärosätena behöver man ha Grundläggande behörighet och godkända betyg i gymnasiala kurser Engelska 6, Naturkunskap 1b /eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / eller 1a1+1a2.
    I Naturvet.programmet (jag gissar att "natur" i din fråga betyder NA) som du läser nu ingår eng6 och samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser. Naturkunskap 1b behöver du inte få godkänt betyg i om du uppnår godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi1 och det är också obligatoriska kurser på NA.
    Så, om du får godkända betyg i de kurser du läser på ditt program och får ut examensbevis  blir du behörig bl.a till förskollärarprogrammen på de svenska lärosätena.

    Om du med "natur" menar NB, då behöver du särskilt lägga till engelska 6, svenska 2 och 3 och även samhällskunskap 1a2 - för att bli behörig till förskollärarprogrammet.
    Hänvisningar/länktips:
    info om förskollärarprogram på de svenska lärosäten - på Studera.nu
    framtid.se/yrke/forskollarare