Mathias
    Hejsan, jag läser en kvalificerad yrkeshögskoleutbildning som likställs med en kandidatexamen (SEQF nivå 6). Jag har fundering på att fortsätta mina studier efter examen. Men jag saknar svenska 3 för grundläggande behörighet till högskolestudier. Kan min kvalificerad yrkesexamen ligga som grund till ansökan till högskolan? Avser att söka till yrkeslärare programmet på halvfart. Gick industri tekniskt gymnasium och har dokumenterad arbetslivserfarenhet som lämpar sig för programmet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mathias,
    är du säker att du för Grundläggande behörighet behöver svenska 3? Ja, du behöver grundläggande behörighet men för utbildningsdokument från gymnasiet för de som påbörjade gymnasiala studier innan 2011 gäller andra regler än de som gäller för examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Har du Slutbetyg från gymnasiet eller från komvux? Och från vilket år är ditt Slutbetyg?
    Du kan boka tid med SYV på komvux, visa alla dina gymnasiala betyg och få svar ang.om du redan nu har grundläggande behörighet eller inte. Jag är inte alls säker att du behöver svenska 3, men utan att veta ngt om dina gymnasiala meriter är det omöjligt att säga ngt definitivt.
    Det jag definitivt kan säga, dock, är att examen från en yrkeshögskoleutbildning kan, enligt reglerna, inte ersätta grundläggande behörighet till högskolestudier.

    • Mathias :

      Mitt slutbetyg från gymnasiet slutade i ett samlat betygsdokument med endast betyg i de praktiska momenten på linjen då jag valde jobb över skola. Jag gick ur gymnasiet 2011 och har därefter jobbat heltid sedan dess. 2020 läste jag på Folkhögskola för att samla poängen och bli behörig till högre studier. Med min handledare togs en plan fram för att uppnå mina önskemål. Men då hon och jag oftast pratade om att jag önskade läsa specifik yrkeshögskola så läste jag endast svenska 2. Jag trodde att tyvärr att grundläggande behörighet var samma på yrkeshögskolan och högskolan

    • Julia :

      Yrkeshögskola ställer lägre krav på behörighet + YH kan även ta in obehöriga. Det kan inte högskola eller universitet göra. Du behöver uppnå Grundläggande behörighet och det blir inte så enkelt som att endast läsa en kurs, Svenska 3. Så här ligger det till... Se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/gymnasieskolan/slutbetyg-2010-och-framat/grundlaggande-behorighet där du ser att ditt Samlat betygsdokument räcker inte för grundläggande behörighet. Du behöver på komvux läsa mot ett Slutbetyg eller mot examensbevis. Det är fördelaktigare för dig att läsa mot ett slutbetyg. Du måste uppnå kraven för ett slutbetyg innan 1 juli 2025, för att efter det kommer du behöva läsa mot examensbevis, vilket ställer ännu högre krav. Ett annat sätt att uppnå grundläggande behörighet är genom ett Studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola. Hur mycket som fattas dig där vet jag inte. Troligtvis kommer du behöva läsa minst ett läsår på folkhögskolans allmänna kurser. Ännu ett sätt är att bli bedömd att ha grundläggande behörighet genom "reell kompetens", se information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/en-annan-väg (du behöver ha godkända betyg i några gymnasiala kurser + 3årig arbetslivserfarenhet), för konkurrens behöver du göra HÖGSKOLEPROVET. Att göra Högskoleprovet kommer du behöva göra även om du med godkänt resultat genomför Grundläggande-behörighetsprovet (i september 2023), se information på studera.nu/behörighetsprovet, för att i annat fall har du inget att konkurrera om studieplats med (för att meritvärde kan inte räknas ut på ofullständiga betyg).

    • Julia : Du kan vända dig till antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill komma in på och fråga om de skulle ev.kunna göra någon sort undantag (jag har dock små förhoppningar om att de skulle kunna göra det i det fallet som du beskriver, men du förlorar inget på att ställa en fråga!).
    • Mathias : Mitt omdöme/betyg från folkhögskolan på allmän kurs specificerar nämligen grundläggande behörighet. Och syv i min lokala kommun har tidigare sagt att ett komplement av svenska 3 skulle vara tillräckligt. Då folkhögskolan ska ha tillgodo räknat mitt samlade betygsdokument och gett mig ett slutbetyg den vägen. Men om jag förstår dig rätt så är det inte möjligt att göra så och att jag måste läsa ytterligare ett år på allmän kurs för att få ett nytt studieomdöme?
    Läs alla kommentarer