Jasmine

    Hej! Jag har en vidare fråga angående en fråga som ställdes lite längre ner i forumet, i denna fråga: https://www.fragasyv.se/fragor/hur-taett-inpa-kan-man-goera-proevningar Där svaret var att man även själv kan ladda upp "prövningsbetygen på din inloggning på www.antagning.se - be att få ut betygen på "pappret"/Arkiv papper med rektors underskrift och ladda upp dem sedan, så att antagning.se kan se dem." Jag bor i Stockholm men i Upplands Väsbys kommun och har gjort prövning i en annan kommun på en fristående skola, är det rektorn på den skolan jag kan få betyget på pappret eller måste det vara via min hemkommun? Hoppas du förstår min fråga Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Som regel får man betygen utfärdade av just den skolan där man fick betygen. Fråga därför i första hand på den fristående skolan där du gjorde prövningen. Men du kanske där får svar att eftersom de genomför prövningar på uppdrag av en ”viss kommun”, så är det rektorn på komvux i den kommunen som skriver under betyget. Du kan börja med att se om det på skolans hemsida står ngt om var och hur man får ut prövningsbetygen. Fråga också på skolan om den rapporterar till betygsdatabasen BEDA, för att i så fall bör betygen dyka upp på antagning.se