Sasan

    Hej! Jag går El och Energi pogramet och undrar angånde om min skolan inte erbjuder en kurs jag vill läsa som då är Samhällskunsakp 1a2. Finns det andra möjligheter att läsa de förutom på komvux? Min skola kan erbjuda samhällskunskap 1b men det känns lite ondödigt då jag har läst samhällkunskap 1a1 eftersom då de bara fattas 1a2 för de är poöng mässigt lika värda som 1b. Jag vill lägga till samhällskunskap 1a2 då jag vill vidare i utbilda mig som polis, där grundkunskaperna 1a1+1a2 eller 1b krävs. Vad är de bästa alternativet jag kan göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sasan!
    det är inte elevens rättighet att på ditt gymnasieprogram läsa kursen samhällskunskap 1a2 eller 1b. Om din skola inte kan erbjuda dig samhällskunskap 1a2 men kan erbjuda dig läsa samhällskunskap 1b då tycker jag du bör använda dig av den möjligheten och läsa 1b-kursen. Du kan ju redan första halvan av kursen, så du behöver lära dig endast andra halvan. Det kanske går att få läraren att sätta betyg i samhällskunskap 1a2 i stället för 1b - i slutet av kursen; de detaljerna får ni diskutera på skolan (SYV, rektor och lärare i samhällskunskap kan säkert tillsammans komma fram till en bra lösning).
    Om du inte får godkänt betyg i de kurser som krävs för behörighet till den utbildning som du vill gå efter gymnasiet - måste du komplettera efter gymnasiet. Det kan göras på komvux, på folkhögskolorna eller så får du skaffa dig kunskaper på egen hand och betyg - genom en prövning.