edvin
    hej det är så att jag går bygg och vill senare runt 25 års åldern bli polis. det jag ska ta med mig i åk2 är historia1a2, samhälle 1a2 som inviduellt val samt svenska 2 som utökad kurs.
    åk 3 är eng 6 som inviduellt val och svenska 3 utökad kurs. Efter det är jag behörig till att söka in till polishögskolan. men jag undrar går de få med dom ämnena för i åk 2 practicera man 2 dagar i veckan och 3 dagar i åk 3. min fråga är då hinner man läsa allt det på dom 3/2 dagarna i veckan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Edvin,

    jag antar att du Iäser som IärIng>>

    Om man Iäser som IärIing är det Yrkeskurserna som man Iär sig på arbetspIatsen, och de "vanIiga" ämnen Iäser man i skoIan. Om de kurserna som du nämner i din fråga, Iäggs in i din StudiepIan, bör du kunna Iäsa dem. EngeIska 6 och svenska 2 och 3 har du rätt att Iäsa. Det har aIIa eIever på yrkesprogrammen rätt att Iäsa för det är kurser för GrundIäggande behörighet. Däremot är inte din rättighet att Iäsa historia1a2 och samhälle 1a2, men om de kurser Iäggs av SYV på din skoIa i din StudiepIan, då bör du kunna Iäsa dem.

    Önskar dig Iycka tiII med dina studier!

    ANNA