Hej Clara,

    man får ha en endaste Högskoleförberedande examen (max en styck per person), men kan ha många olika Yrkesexamina (för varje yrkesexamen måste man uppfylla de kraven som ställs för att få examen inom just det yrket).

    Om du har Yrkesexamen från gymnasiet (dokumentet heter också Examensbevis, men det är från ett Yrkesprogram, som t.ex Handels- och admin; Vård- och omsorg; eller Fordons- och transport mm) kan du på komvux läsa mot Högskoleförberedande examen.

    Men om du redan har Högskoleförberedande examen, måste du antingen höja betygen i de kurser som ingår; satsa på högskoleprovet eller läsa mot Yrkesexamen på komvux (det är dock inte självklart att få läsa mot yrkesexamen på komvux, eftersom komvux i din kommun, kanske inte har möjlighet att erbjuda de kurser som krävs; eller så kan komvux svara PLATSBRIST på din ansökan pga de måste, enligt Vuxenutb.förordningen, prioritera personer "med kort tidigare utbildningsbakgrund" och eftersom du redan har Examensbevis, är du inte kortutbildad, utan har lägst "gymnasiekompetens").

    Alltså, det realistiska alternativet ang. läsa upp betygen är kanske i första hand:
    - läsa på komvux de kurser i vilka du har F-betyg (till de borde du kunna få plats på komvux, kanske inte första gång du söker, men så småningom i alla fall);
    - söka var du kan göra prövningar i kurser i vilka du har E-betyg eller högre, och i vilka du tror du kan höja betyg (till prövningar förbereder man sig genom självstudier); kan vara svårt att hitta var man kan göra prövningar (men här är du inte "kommunsbunden" utan har rätt att göra prövningar i alla de olika svenska städer).
    Vänligen och lycka till!
    ANNA