Nadja
    Hej, det är så att jag läser ett program med de antal poäng som krävs för en gymnasieexamen, (2500 poäng). Jag skulle vilja välja till extra kurser, har redan lagt till en 100p kurs i trean, jag undrar om jag kan lägga till FLER kurser, skulle gärna vilja läsa 200 p extra. Min fråga är, är det möjligt och gör det någon större nytta på betyget? Jag läser natur/sam för tillfället och har även 2,5 meritpoäng.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nadja,
    det är Rektor som fattar beslut om eleverna på gymnasiet får läsa extrakurser, de så kallade U-kurser (utökade).
    De kurser som i examensbeviset markeras som U-kurser - räknas in i jämförelsetal endast om de krävs för särskild behörighet för just Din högskoleutbildning ELLER om de ger meritpoäng. I alla andra fall räknas inte betyg i U-kurser in /det som om man inte läste dem, i så fall, - vad gäller Jämförelsetal och meritvärde; kunskaper får man givetvis, vilket också är bra!/.

    Hälsningar

    D: