Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    det vi vet om yrket Bildlärare inkl.vilken utbildning man behöver för att kunna få ut legitimation från skolverket som bildlärare, berättar vi på Framtid.se/yrke/bildlarare Du får gärna fråga studievägledare på lärarhögskolorna; de är experter på lärarutbildningar och lärarbehörigheter. Innehåll i lärarutbildningar och reglerna kring lärarbehörigheter ändras också över tid. Skolverket kan (i alla fall har det hänt förut) utfärda legitimation även på grund av rätt arbetslivserfarenhet. Alltså, om man jobbar som bildlärare under längre tid (t.ex i 10 år), så är det inte otänkbart att man skulle kunna få legitimation som bildlärare även om man inte har rätt utbildning i grunden.
    Annars, om man jobbar som "obehörig lärare" kan ofta möjlighet finnas att komma med i ngt projekt som hjälper lärare att bli behöriga.

    Jag kan tänka mig att du inom ditt lärarprogram skulle kunna välja till någon eller några kurser för att på sikt utöka din lärarbehörighet alternativt att du kanske kan läsa vid sidan om programmet; fråga studievägledare på den institutionen där du läser din lärarutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare