Henrik
    Hej!

    Jag blev verkligen intresserad av pilot yrket. Men, jag blir dessvärre inte behörig till programmet om jag går samhällsvetenskapsprogrammet.

    Frågor:

    Vad innebär en tilläggning av kurs?
    Blir jag behörig om jag tillägger rätta kurser?
    Hur vet jag om min skola erbjuder dem kurserna?
    Vilka kurser skall jag gå isåfall?
    När arbetar jag med dessa extra kurser? Under skoltid eller efterskoltid?
    Innebär detta några kostnader och fakta som man bör ta del av?

    Med vänlig hälsning,

    Henkipenki - börjar på samhällsvetenskapsprogrammet (SA) inriktning samhällsvetenskap; åk 1 till hösten.
    • Milla : kika också på den här http://www.framtid.se/yrke/flygingenjor - då jobbar man inom Försvarsmakten och lär sig flyta tillsammans som yrkesofficerare, verkar det som i alla fall. För mer info kontakta Försvarsmaktens rekryteringslinje.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Som behörighet till pilot är idag så krävs det godkänt betyg i fysik1a och fysik läser man normalt sett inte på SA. Om det på din skola finns Naturvetenskaps- eller teknikprogrammet finns det behöriga lärare i fysik och jag råder dig fråga på skolan om du kan läsa fysik 1a, 150 poäng inom individuellt val.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,

    Läs på www.framtid.se om yrket Pilot>>

    och man läser på en yrkeshögskola - utbildningar heter lite olika, t.ex "Trafikflygare"... och så kan man också utbilda sig tll Helikopterpilot>>

    Förutom betyg, behöver man ha bra hälsa. Man måste klara både fysiska och psykologiska tester. Man måste ha bra syn och hörsel och fullgod färgseende. Det är, alltså, även andra krav än godkända betyg som ställs på blivande piloter.

    Vad det gäller betyg, så är det idag så att det krävs gokända betyg i Engelska 6, Matematik 2 och Fysik 1a. Eng6 och Matte2 ingår som obligatoriska kurser i Samhällsvetenskapsprogrammet (alla inriktningar) men Fysik 1a gör inte det.

    Om du ska kunna eller inte ska kunna läsa fysik 1a på Samhällsvetenskapsprogrammet, vet inte vi här på Fråga SYV. Eftersom fysik ingår inte i Samhällsvetenskapsprogrammet, behöver inte din skola erbjuda den kursen men du kan definitivt fråga på skolan och i så fall rekommenderar jag att du läser fysik 1a under åk3. Detta för att det är lättare att klara av fysik - om man har bättre kunsakper i matte, dvs om du läser matte i två år på gymansiet först, har du mycket bättre förutsättningar att klara få godkänt betyg i Fysik 1a.

    Fysik 1a är en kurs á 150 poäng, dvs den är större än de flesta andra gymnasiala kurser som är på 100 poäng. Eftersom de flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng, kan du behöva läsa 50 poäng "utökat program", för att du kan ej ha mindre än 2500 poäng - för i så fall uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen, men för att matcha exakt, måste du i så fall läsa en av de små 50 poängskurser, som är ganska få... men detta måste du diskutera med SYV på din gymnasieskola.

    Mitt råd till dig är därför att du bokar tid med SYV på gymnasieskolan så fort du börjar på gymnasiet, berättar att du vill läsa fysik 1a och diskuterar hur din studieplan kommer att se ut.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : Jodå! Blev mycket vettigare av ditt svar jämfört med den tidigare. Tusen Tack igen! =)
    • Anna : Bra att du känner att du fick ett vettigt svar på din fråga. :)
    • : Kan inte fatta att du svarar såhär sent xD så jävla grym. Ha de!
    • Milla : Vi på Fråga SYV försöker svara så fort vi kan, för att de som frågar inte ska vänta längre än nödvändigt! :) Vi gör vårt bästa! ;)
    Läs alla kommentarer