Jackie
    Hej! Går i klass 9 och mina tankar för gymnasiet går för fullt!
    Jag vill gärna gå naturbruksprogrammet inriktat djur, men kan jag lägga till kurser så OM jag ändrar mig till högskolan att jag får mer möjligheter till val? Jag vill gå högskola för mer utbildning. Vet att naturbruksprogrammet är ett yrkesprogram men hur får jag tillgång till högskola också?
    Hoppas jag får svar på mina 2 frågor :)
    //Jackie

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jackie!

    alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är bara att säga till om på din skola. Ofta frågar skolorna själva i början av åk1, om vilka elever som vill läsa kurser för Grundläggande behörighet.

    På Naturbruksprogrammet är det detta om du inte vill läsa på mer än heltid.

    men du har även rätt att läsa svenska 2, 3 och engelska 6 som "utökade kurser", och inom programfördjupning och individuellt val läsa andra kurser. På så sätt läser du på mer än heltid, du läser i så fall upp till 300 poäng utökat, och ditt examensbevis kommer att innehålla 2800 poäng (det som är standard är 2500 poäng).

    Vad som ingår i NB kan du lätt se i Programplanen för NB>>

    Att läsa på ett yrkesprogram är ett smart val. Det finns många möjlgheter efter yrkesprogram. Bland annat kan man läsa på yrkeshögskola - www.yhguiden.se och inom Naturbruk finns det ofta utbildningar på yrkeshögskola som leder till att man kan jobba som Hovslagare>> eller inom fisk- och skaldjursodling, som naturguide>> eller skogsmaskinförare.

    Du får gärna läsa på www.framtid.se om olika yrken t.ex om Studie- och yrkesvägledare