Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jennifer!
    de som har examensbevis eller läser mot examensbevis från gymnasiet får 1.0 meritpoäng för godkänt betyg i engelska 7.
    Vad gäller moderna språk, så är max meritpoäng för moderna språk 1.5 och de får allra de flesta för godkända betyg i moderna språk 3 och 4.
    Om mod.språk krävs för just "din högskoleutbildning" (t.ex om du vill bli språklärare eller söker till ett internationell högskoleprogram) då kan mod.språk 3 krävas för särskild behörighet och då får du inte meritpoäng för mod.språk3, men du får då 1.5 meritp.för godkända betyg i mod.språk 4 och 5.
    Så, svar på din fråga är JA. Man får 2,5 meritpoäng om man har godkända betyg i spanska 3,4 och5 samt i eng7. Läs gärna information på gymnasieGuiden.se/merit