Elin

    Hej! Jag går samhälle och ångrar mig jättemycket emellanåt över att jag inte valde natur eftersom jag nu blivit insnöad på läkarutbildningen. Jag går 1:an på gymnasiet och undrar då om jag kan lägga till biologi 1, kemi 1, natur 1 och matte 2c (tex) för att det sedan ska underlätta när jag läser på komvux, alltså att jag slipper läsa 9 kurser över 3 terminer. Jag har ingen aning om hur det fungerar och vill gärna veta mer om detta eller om det finns andra bra lösningar. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    vilka valbara kurser just din skola kan erbjuda  - måste du fråga på din skola.
    Vad gäller matte, så behöver du inte läsa matte 2c. I samhällsvet.programmet ingår matte 2b. Efter matte 2b kan du läsa matte 3b eller 3c och sedan 4. Försök läsa mer matte än ditt program kräver, alltså matte 3b och, om möjligt, även 4.
    Efter gymnasiet kan du komplettera antingen på komvux, på en folkhögskola eller på naturvetenskapligt basår på högskolenivå.
    Naturvet.basåren på högskolenivå kan kräva godkänt betyg i matematik 3 (på vissa orter räcker det med matte 2).