Marion
    Är det möjligt att lägga till vissa kurser för att få ut en annan examen än den som redan ingår i utbildningsplanen?

    Jag funderar exempelvis på att söka in till ett ekonom program på någon högskola och vill gärna ha en ekonomie kandidat. Dock ger vissa utbildningar inom ämnet en filosofie kandidat eller liknande (som inte är ekonomie). Som jag har förstått det så behövs ett visst antal poäng inom nationalekonomi respektive företagsekonomi för att kunna ta ut en ekonomie kandidat.

    Skulle man då, om man ex. läser 'ekonomi, teknik och design' på södertörn (som ger ut en filosofie kandidat), kunna lägga till kurser inom nationalekonomi som behövs, för att få ut en ekonomie kandidat examen istället?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, det är en fråga du måste ställa till studievägledare på den institutionen där du vill ta ut din examen. Detta pga varje lärosäte (högskola eller universitet) får i mångt självt bestämma. De "ramar" som finns för kandidatexamen är 180hp och minst hälften av dem i "huvudämnet" + kandidatkurs med godkänt resultat, men för övrigt Vilka de övriga "poängen" som ingår - så får varje skola bestämma själv och du kan få olika svar på den frågan från olika lärosäten.
    Hälsningar
    Mikael