Nabhan

    Hej ! Jag fick veta lite olika info från olika personer och är drf lite förvirrad. Om ni skulle kanske kunna hjälpa mig. Jag har 15.83 snittbetyg från gymnasiet men det räcker inte nu när jag vill söka till socionom programmet. En kompis till mig sa att jag kan göra nån kurs på komvux å sen får jag kanske ett A i kursen som jag sen kan byta ut mot ett annat ämne från min gymnasiebetyg. Jag läser nu information och kommunikation 1 och tänkte att om jag får ett A i den så kanske kan jag byta ut den mot ett ämne där jag har bara E eller D. Idag när jag pratade med nån hos antagning så sa hon att det inte funkar så. Man kan inte ta bort nåt ämne som redan är med gymnasieexamen. Man kan bara göra prövning på samma ämne om man nu vill höja betyg eller läsa kurser som ger meritpoäng såsom engelska 7 eller matte 3/4/5 . Jag kan inte bara lägga till info å kommunikation kursen för att höja snittbetyget. Jag undrar nu om ni vet vad som gäller här? En till fråga, hon sa också mig att eftersom jag läste modersmål 1 och 2 ( där jag har A på båda ) istället för modersmål så kan jag göra prövning i moderna språk 3 bengaliska och moderna språk 4 bengaliska som kommer ge mig totalt 1.5 meritpoäng men när jag gick på gymnasiet då sa min modersmål lärare att det inte finns modersmål kurs efter modersmål 2. Jag blir nu lite förvirrad igen om vem som säger rätt eller fel. Vet ni om ven bör jag kontakta om jag vill kolla upp ifall det verkligen finns nån moderna språk 3 / 4 Bengaliska och om man kan göra prövning på dem? ? Tack på förhand?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Moderna språk och Modersmål är 2 olika Ämnen. Inom ämnet Modersmål finns på gymnasienivå kurserna Modersmål1,2 och Aktiv tvåspråkighet och ingen kurs inom ämnet modersmål ger meritpoäng.
    :::
    Inom ämnet Moderna språk finns kurserna 1-7, och för godkända betyg i mod.språk3 får man 0.5 meritpoäng och för mod.språk 4 får man 1.0 meritpoäng. Du får gärna läsa om reglerna kring meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Vad gäller examensbevis från gymnasiet så stämmer den info du fick från Antagning.se att ingenting i examensbeviset får ändras. För att höja meritvärde behöver du få högre betyg i samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis eller i nya kurser som ger meritpoäng. Du bifogar i så fall de nya betygen när du skickar ditt examensbevis och antagning.se räknar om ditt meritvärde. En ny kurs som inte finns i ditt examensbevis och som inte ger meritpoäng kommer inte räknas in och därför inte påverka ditt meritvärde. Den nya kursen läser du i så fall endast för att få mer kunskap.