Elev

    Hej! Jag vill söka till veterinärutbildningen på SLU. Jag studerade under gymnasiet alla kurser som krävs för att komma in, men min fråga är om jag kan plugga till matte 5 nu i efterhand för att få extra meritpoäng? matte 5 erbjöds inte på skolan jag gick på och i och med utbildningen inte har det som ett krav för att komma in. Vilken urvalsgrupp hade man då hamnat i?

    • Anna : En fråga: har du godkända betyg i moderna språk 3 och 4 samt i engelska 7?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    maximalt antal meritpoäng är 2.5.
    Om du redan har godkända betyg i moderna språk 3 och 4 samt i engelska 7, då har du max och kan inte få fler. Om du idag inte har max antal, 2.5, meritpoäng då kan du få fler - upp till 2.5.
    Matematik 5 ger dig 1.0 meritpoäng eftersom veterinärprogrammet kräver matte 4. Med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen.