Hanna
    Hej!
    Jag ska välja till gymnasiet i år och vill jätte gärna gå det estetiska programmet (bild och form) men vill samtidigt plugga vidare efter gymnasiet, till veterinär.
    Om jag väljer det estetiska programmet kan jag välja till kurser så jag får rätt behörighet och kan plugga vidare till veterinär efter gymnasiet?
    Jag vill så gärna gå bild och form men är rädd att jag inte kan plugga vidare till det jag vill efteråt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Hanna!
    Till veterinär måste du få godkända betyg (för särskild behörighet) i följande kurser:
    fysik 2
    kemi 2
    biologi 2
    och matematik 4.

    Det går i princip inte bli behörig till veterinär på Estetiska programmet. Om det skulle gå, behöver du läsa jättemycket utöver heltid och skolorna brukar inte gå med på det: det är för dyrt att ge så mycket extra undervisning och skola är ej skyldig ge kurser utöver programmets 2500 poäng.

    Lösningen är att efter gymnasiet läsa på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår.

    Om du kikar pp http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_ES.pdf
    så ser du att det är enbart Matematik 1b som läses som en obligatorisk kurs på ES.
    Fysik, Kemi och Biologi läses inte alls.
    Individuellt val är det enbart 200 poäng och det är 650 poäng som kurserna fysik, kemi & biologi utgör.
    Matte 2, 3 och 4 kan du läsa som Programfördjupande på Estetiska programmet.
    Fysik, Kemi eller Biologi får inte läsas som programfördjupande.

    Det är - hur som helst - 450 poäng som "hänger i luften i så fall". De poängen motsvarar 22,5 veckor heltidsstudier.
    Du får givetvis fråga på din blivande gymnasieskola om du får läsa 450 poäng utökade kurser. Glöm inte att fråga om skola har behöriga lärare i fysik, kemi och biologi. Det är inte alls säkert att den skola som erbjuder Estetiska programmet har behöriga lärare anställda i de naturvetenskapliga ämnen.
    Chansen att få läsa de kurserna är mycket större om du väljer Estetiska programmet på en skola som även erbjuder Naturvetenskapsprogrammet (för att de ämnena läses som obligatoriska på NA).

    Jag förstår att mitt svar kan inte göra dig glad, men jag kan tyvärr inte ge dig ett annat svar.
    Goda nyheter är att det finns möjlighet att komplettera efter gymnasiet - på Komvux eller på högskola (Naturvetenskapligt basår eller bastermin heter den utbildningen på högskola eller universitet).

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    ANNA