Simon
    Kan man lägga till matte 5 utan att ha läst matte 4? På min skola kan man lägga till matte 5 som programfördjupning och då undrar jag om personerna i natur samhälle som inte lagt till matte 4 kan lägga till matte 5 som programfördjupning?
    • Anonym Kanin : Det är möjligt att läsa dessa kurser parallellt då de inte har något med varandra att göra innehållsmässigt förutom ett litet kapitel på differentialekvationer i slutet. Det är också fullt möjligt att läsa matematik 5 utan 4 och ändå klara sig informellt. Däremot krävs kunskaper i matematik 4 för att få läsa matematik 5 rent formellt.
    • Milla : Tack A för din kommentar. När man inte längre är gymnasieelev kan man göra Prövning i matte 5, utan att ha fått betyg i någon kurs, över huvudet taget.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Tror inte det. Förkunskap inför matte 5 är godkänt betyg i matte 4. I Undantagsfall kanske kan en mycket begåvad elev som har extremt lätt för matte och lätt fick A betyg i lägre mattekriser inkl matte 3, på mattelärarens rekommendation - få göra det, men som regel -inte.

    Studie- och yrkesvägledare