David
    Hej!
    Har en liten fundering gällande antagningsstatistik. På statistik.uhr.se står det under "Antagningspoäng HT2015" på den utbildningen som jag har som mitt förstahandsval: 21,14 i betygssnitt för urval 1 och 20,50 för urval 2. Jag är inte helt säker men jag har runt 20,50 i betygssnitt. Min fråga är då: hur ser mina chanser ut att bli antagen till denna utbildning? Jag är medveten om att det inte finns något säkert svar på den frågan men jag måste ju fråga :). När det står "antagningspoäng", är det genomsnittet som visas eller det absolut lägsta betygsnittet för just den antagningsprocessen?
    Tack på förhand
    Mvh otålig student :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej David!

    som du själv skriver, finns det inte några garantier, men jag tycker du har goda chanser,

    antagningsgräns anger Lägsta poängen, dvs det meritvärde som den sökande hade, som kom in sist. Du ligger, visseligen på gränsen, men vi håller tummarna!

    Råd till dig: sök många olika alternativ, t.ex samma utbildning på andra orter, om den ges på flera orter.

    Se också om det eventuellt finns andra utbildningar på högskola/universitet eller på Yrkeshögskola, som är av intresse för dig.

    Att du söker till högskola/universitet (20 alternativ som max) påverkas inte av dina ansökningar till andra studieformer som till ex, KKU, konst och kulturutbildningar eller till yrkeshögskola

    Jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare