mansoora
    hej!
    1.jag undrar om har man lägre chans att komma in på tandläkarprogrammet om man hamnar i Bll gruppen?
    2. kan man verkligen bli tandläkare om man pluggar först till tandhygniest och sedan vidare till tandläkare? om ja hur gå det till hur kan man göra det? vad krävs för det? något särskild ämne ocså?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mansoora!

    Tandhygienist och Tandläkare är två olika yrken och två olika utbildningar.

    Var har du läst om att man kan "vidareutbilda" sig till tandläkare? Skicka en direkt länk till den informationen till oss, oK?

    Du undrar om man har lägre chans att komma in på Tandläkarprogrammet om man "hamnar" i BII gruppen. Det finns inte något kort och tydligt svar på den frågan, tyvärr.

    Man "hamnar" i BII gruppen om man kompletterar sina betyg efter gymnasiet. Man kan komplettera av två olika anledningar: om man inte är behörig och då läser man kurser för att bli behörig

    eller

    om man redan är behörig men har för låga betyg

    eller både och - att man är obehörig och har för låga betyg.

    I fall man redan är behörig och kompletterar bara för att höja sina betyg, då prövas man med sina ursprungliga betyg (utan kompletteringar) i BI gruppen men sedan även i BII gruppen (med de kompletterande betygen).

    Om man inte var behörig när man fick Examensbeviset, då måste man läsa kurser för behörighet och då prövas man bara i BII gruppen. Man har inget val. Som obehörig, kan man ej komma in på högskola.

    Man har alltid en extra chans i HP-(högskoleprovet)-urvalsgruppen, vilket är ju jättebra.

    Om man vill bli Tandläkare så finns det flera olika vägar att gå:

    1. Naturvenskapsprogrammet och försöka få A-betyg i alla kurser - är det snabbaste vägen

    2. vill man inte eller kan man inte gå NA, rekommenderar jag i så fall Vård- och omsorgsprogrammet. Det är en lägre väg (omväg) men man kan komma - på sikt - till samma mål.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Tips: det finns flera yrken inom tandvård - bl a Tandsköterska och Tandtekniker.

    Lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : hur kan man bli tandläkare genom VO då?
    • : tack för svar:))))))
    • Anna : Inte direkt efter VO, men man kompletterar för behörighet på Komvux eller på ett naturvetenskapligt basår - och sedan, när man blir behörig, söker man i så fall till Tandläkare. Man kan hinna komplettera på 1 år. Det tar, alltså längre tid, men kan vara värt det - för man får ett yrke Undersköterska och baskunskaper i medicin och första hjälpen och det är alltid bra att ha med sig, oavsett vad man gör sen.