Hej Aylin,
    Sjuksköterskeprogrammet finns på många olika högskolor/Universitet i Sverige.

    På länken http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/sjukskoterska-198?examen=40 ser du en lista med 32 utbildningar.
    Vilken stad vill du läsa i?
    Kan du flytta till utbildningen - vart som helst i Sverige eller till några städer, vilka i så fall?

    Om du gör Högskoleprovet, konkurrerar du även i den kvoten /resultat av Högskoleprovet/ - dvs i två olika urvalsgrupper.
    Om du får hela behörigheten inom Gymnasieexamen - kommer du att konkurrera med dina betyg i en urvalsgrupp.
    Om du kompletterar dina betyg på KomVux efter gymnasiet - kommer du att konkurrera med dina betyg i en ANNAN urvalsgrupp.
    Det är oftast OLIKA antal poäng som gäller för de två grupperna.

    Ingen kan veta vilka poäng som kommer att krävas när du - om några år - skall söka utbildning. "Lägsta antagningspoäng" uppstår i efterhand (precis som det gjorde när du sökte till gymnasiet). Vi kan bara titta "bakåt" och konstatera vad det blev efter årets antagning /och vi vet hur det blev innan - förra året och längre tillbaka/.

    Det bästa sättet för dig är att sträva efter höga betyg samt träna på Högskoleprovet, göra Högskoleprovet flera gånger (bästa personliga resultat brukar man få tredje eller fjärde gången man gör provet). Om du t.ex. gör Högskoleprovet två gånger under å k 2 på gymnasiet och två gånger under å k 3 på gymnasiet - kommer du att uppnå det bästa resultatet som är möjligt för dig (bästa resultat av Högskoleprovet gäller i fem år framåt).
    Om du läser kurs Engelska 7 och Matte 3 och 4 - får du även Meritpoäng som höjer konkurrensvärdet på dina gymnasiebetyg ganska mycket. Godkänt betyg /dvs E/ räcker för att få Meritpoäng.

    Det är de bästa råden som jag kan ge dig.
    *** *** ***

    Att titta på alla sjuksköterskeutbildningar i hela landet - vad det var för "lägsta poäng" i årets antagning - ger inte så mycket för att situationen kan bli helt annorlunda om tre år, när du skall söka.
    Om antal platser på utbildningen utökas, sjunker lägsta antagningspoängen mycket (sådant har hänt med andra utbildningar, t.ex den utbildningen som jag har gått Studie -och Yrkesvägledare, när Malmö högskola utökade antal platser från 72 till 130 st. - "dök" antagningspoängen ner ganska mycket).
    Det är väldigt mycket som kan hända under de åren som ligger innan du kan söka en eftergymnasial utbildning och det bästa du kan göra är att sträva efter höga betyg samt göra Högskoleprovet flera gånger.

    Om du är intresserad av att titta på de antagningspoängen, gå in på http://statistik.uhr.se.

    Mvh
    Anna SYV