Kerna

    Hej! Den 16 augusti ska jag börja samhällsprogrammet i Malmö med inriktning samhälle samhälle. Jag undrar om jag kan bli läkare eller tandläkare efter gymnasiet, fast utan att gå om ett år eller gå komvux. Vilka ämnen måste jag plugga och kan jag göra det under dessa tre år? Om ja vem ska jag kontakta?

    När jag gick ut nian i grundskolan så hade jag F (underkänt) i Fysik, kemi och Biologi. Så kommer det att påverka?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Kerna!
    Både läkar- och tandläkarprogrammen (om man vill läsa mot de yrken i Sverige) kräver bland annat godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.
    Om du inte uppnådde godkända betyg i naturvetenskapliga ämnen på grundskolan, saknar du förkunskaper för att kunna ta till dig de ämnena på gymnasial nivå.
    På samhällsvetenskapsprogrammet kan man inte (även om man hade A i naturvetenskapliga ämnen från grundskolan) uppnå behörighet till läkar- eller tandläkarprogrammet för att det finns inte utrymme att läsa fysik1a och sedan 2; kemi1 och 2; biologi1 och 2 och matematik 3 och 4 - det är studier på heltid motsvarande ett helt läsår och de kan man inte rymma inom 3 år på gymnasiet, när man för övrigt läser på heltid.
    Så, om du läser på gymnasiet på något annat program än NA, inriktning naturvetenskap (eller möjligtvis TE, inriktning teknikvetenskap - här gäller det att kunna läsa biologi 1 och 2, vilket ej ingår obligatoriskt i TE), kommer du behöva komplettera efter gymnasiet. Att du skulle hinna komplettera på endast ett år tror jag inte på. Du kommer behöva komplettera under längre tid; du kommer behöva uppnå godkänt nivå på i grundskolekurserna först och sedan i gymnasiala kurser. Hur lång tid det kommer att ta eller om det ens går - kan inte vi här på FRåGA SYV ge svar på. Att du inte uppnådde godkänt nivå i naturvetenskapliga ämnen på grundskolan måste ju ha någon förklaring. Jag tänker på att dina styrkor ligger kanske inom andra områden än naturvetenskap och i så fall är yrken som läkare och tandläkare inte rätta yrken för dig.
    Jag kan givetvis inte veta om du har extremt stark motivation och är beredd att kämpa hårt i många år. Men att man lägger mycket tid och kämpar hårt garanterar inte alltid att man uppnår uppsatt mål.
    Är du intresserad av vården och kan tänka dig andra yrken inom hälsa- och sjukvård, så kanske studier på VO skulle vara mer fördelaktiga för dig än studier på SA. Det är bara en fundering jag har. Oavsett, kan du kika på många olika yrken på www.framtid.se - där finns över 2.ooo yrken beskrivna. Kan vara kul att bekanta sig med nya yrken. På framtid.se/yrken/hälsa-sjukvård ser du 145 yrkesbeskrivningar.