A

    Hej! Jag behöver hjälp med att välja mellan program på universitetet. Jag går just nu andra året på teknik - teknikvetenskap och vill gärna läsa matematik och fysik eller läkare. Jag har bra betyg i både matte, fysik och och biologi, jag tycker också att det är väldigt roligt. Dock har jag svårt att se om jag tycker det är roligt att arbeta med det. Läkare låter som du mer intressant yrke men då behöver jag läsa upp kemi 2 och biologi 2. Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej A!
    Om olika yrken bl.a Läkare & Matematiker kan du läsa på www.framtid.se, en sajt där över 2.ooo yrken beskrivs.
    Om du bestämmer dig för att söka till läkarprogrammet - i Sverige - då behöver du för särskild behörighet ha bl.a godkända betyg i kemi 2 och biologi 2. Svenska lärosäten (högskolor-universitet) kan inte ta in obehöriga.
    Om du inte vill läsa kemi 2 och biologi 2, då är det ingen idé att söka till läkarprogrammen. Då ska du försöka hitta andra utbildningar som är av intresse för dig. Se utbud på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam webbplats. På www.antagning.se gör man självaste ansökan; de sökbara utbildningar kan du därför se på Antagning.se